ReclameReview: NS Pianoman

13 juni 2014, 09:30

Billy Joel maakte in 1973 het geweldige nummer 'Piano Man' en N=5 maakte hiermee voor de NS een commercial die de aftrap was van de nieuwe campagne 'Waar ga jij naartoe vandaag?'.

Credits

Creatie: N=5

De doelstelling

De doelgroep inspireren en laten zien dat je met de NS op heel veel plekken kunt komen.

De uitwerking

Hoe voelt het om eens lekker spontaan te doen en gewoon naar Londen te reizen als je daar zin in hebt? Dat idee is uitgewerkt in de nieuwe commercial van de NS met als thema 'Waar ga jij naartoe vandaag?'.

Het oordeel

Het campagnethema 'Waar ga jij naartoe vandaag?' is mooi, dat staat vast. Dat was al zo toen Microsoft hem gebruikte in de jaren negentig van de vorige eeuw. Aangezien dit een andere context, andere markt en ander tijdperk is, vind ik het geen probleem dat de pay-off zo bekend klinkt. Waar het om gaat, is dat hij wordt waargemaakt.

Dat waarmaken gebeurt door middel van een jonge reiziger die van Haarlem naar Rotterdam reist en daar besluit dat hij ook best door kan gaan naar Londen. Dat hij blijkbaar geen andere verplichtingen heeft en gewoon even wat meer geld neertelt om in plaats van een binnenlandse reis naar het buitenland te gaan, dat moeten we maar aannemen. Zo diep gaat het verhaal immers niet.

Maar door de combinatie van de beelden die we zien en de muziek van Billy Joel doet de commercial toch wat met je. Hij inspireert, geeft je het gevoel dat je af en toe gewoon de dag moet plukken en op reis moet gaan. De NS communiceert nu dát gevoel. Een gevoel waar we bijna allemaal heel blij van worden. Slimme zet!

Wat ik ook mooi vind, is dat er ook gewoon een verwijzing naar vertraging in de commercial zit verwerkt. Dat is immers dagelijkse realiteit bij de NS, dus waarom zou je dat negeren? Door het juist mee te nemen, levert het goodwill op van mensen die anders als eerste zouden klagen over vertraging bij het zien van een nieuwe NS-commercial.

Kortom, ik vind hem geslaagd. Maar dat kan ook komen doordat ik blij ben dat ik nu van die commercials met Nick & Simon af ben.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

3 Reacties

    jacqueline

    hallo,

    kunnen jullie achterhalen hoe die jongen heet die in de reclame zit.


    13 april 2015 om 06:34
    bramkoster

    @Jacqueline: Misschien eens navraag doen bij het reclamebureau dat de commercial gemaakt heeft, nl. N=5?


    13 april 2015 om 07:36
    timo

    Ik ben zeer benieuwd in welke kroeg die jongeman eindigt. Ga binnenkort zelf naar Londen en wil daar graag heen.


    7 januari 2016 om 17:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!