ReclameReview: Madurodam

12 juli 2017, 13:00

Waar een klein land groot in kan zijn, ervaar je in Madurodam. Grote verhalen in het klein staan centraal in de nieuwe commercial die als pay-off heeft ‘Nederland op z’n grootst’.

Credits

Bureau: N=5

Creatie: Tim de Waard, Daniel Samama

Strategie: Joris Gruiters, Niels Pel

Account: Judith Lavalette, Maarten Posthumus, Yoeri Kastelein

Productie N=5: Lotte de Rooij

Productiemaatschappij: DPPLR

Regisseur: Nils Vleugels

Editor: Marc Bechtold

Postproduction: DPPLR

Geluid: KlevR sounddesign

Media: PHD Netherlands

Verantwoordelijk bij Madurodam: Joris van Dijk, Yvette Nieboer, Ludmilla Molina

De doelstelling

Bezoekers trekken door te vertellen dat je in Madurodam de grote verhalen van Nederland beleeft.

De uitwerking

Nederlanders zijn meestal niet zo trots op hun land. Want het is maar een klein land en we stellen internationaal zo weinig voor. Madurodam laat juist zien waar ons kleine landje groot in is. In deze nieuwe campagne worden tegenargumenten gegeven voor de negatieve kijk op ons land en staat de beleving centraal die de attracties in de miniatuurstad de bezoeker bieden.

Het oordeel

Vorig jaar zijn we met ons gezin naar Madurodam geweest en toen viel het mij al op dat het tegenwoordig veel meer is dan alleen de miniatuurstad die ik van vroeger kende. Goed dat ze dit nu ook duidelijk weten te maken in deze nieuwe campagne.

Het knappe van deze campagne is dat je er als Nederlander daadwerkelijk trotser van wordt. Door de positieve impact van ons land op de wereld te benadrukken, wordt ons collectieve zelfbeeld verbeterd. Best bewonderenswaardig om dat in slechts 30 seconden voor elkaar te krijgen.

Als je heel kritisch kijkt, zie je dat maar 8 van de 30 seconden daadwerkelijk over de beleving in Madurodam gaan. In die 8 seconden staan de attracties centraal die de bekende miniatuurstad een stuk moderner hebben gemaakt. De eerste 20 seconden gaan over het weerleggen van negatieve argumenten over Nederland en de laatste 2 seconden zijn bedoeld voor branding.

Toch vind ik niet dat de verhouding scheef is in dit geval. Ik zie het als de aanloop naar het eigenlijk punt dat gemaakt wordt. In de eerste 20 seconden worden namelijk ook de verhalen van Nederland in het kort verteld, alleen dan niet in de vorm waarin je ze beleeft bij Madurodam. Maar de connectie is er overduidelijk.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!