ReclameReview: KRO-NCRV (Vertel.)

ReclameReview: KRO-NCRV (Vertel.)
, Hardcopy
@davidbrinks

Verhalen. De wereld zit er vol mee. Maar wie vertelt er tegenwoordig nog persoonlijke verhalen van mensen? KRO-NCRV maakt zich hier hard voor in deze nieuwe campagne.

Credits

Creatie: Thijs Bontje, Daniel te Lindert
Strategie: Marc Oosterhout
Account: Astrid Witteveen, Niki Lodder
RTV Producer: Christ Bloemheuvel
Productiemaatschappij: 100% Halal
Regisseur: Johan Kramer
Producer: Judith Engels
Fotograaf: Koos Breukel
Verantwoordelijk bij KRO-NCRV: Kirsten Andres, Taco Rijssemus

De doelstelling

Communiceren dat KRO-NCRV persoonlijke verhalen deelt om elkaar beter te begrijpen.

De uitwerking

Hoe verbind je in deze tijd mensen met elkaar? Door ze kennis te laten maken met elkaars bijzondere verhalen. Verhalen die je een idee geven van hoe een ander in de wereld staat. Bijvoorbeeld de verhalen die centraal staan in de nieuwe ‘Vertel.’-campagne van KRO-NCRV.

Het oordeel

De commercial met de zoektocht vind ik heel goed gemaakt. Sommige onderdelen zijn heel duidelijk weergegeven, zoals de nervositeit van de jongen als hij aanbelt. Andere dingen zijn juist heel subtiel, zoals het kaartje aan zijn rugzak dat laat zien dat hij met het vliegtuig gekomen is. De muziek doet veel en bovendien is het een commercial die zonder tekst compleet duidelijk is. Wat ik het sterkst vind aan de uitvoering is dat het echt een teaser is. Hier zit een verhaal achter dat ik wil horen. En dat is precies de bedoeling van de campagne.

Bij de andere commercial, met de oma en de gezelschapsrobot, heb ik dat gevoel veel minder sterk. Het is net alsof ik daar een groot deel van het verhaal zelf al kan invullen, dus daarvoor heb ik KRO-NCRV slechts in mindere mate nodig. Nu vraag ik me sterk af of dat een persoonlijke voorkeur is of dat de commercial met de zoektocht in het algemeen beter aanslaat.

Waar ik wel heel benieuwd naar ben, is waar en wanneer deze commercials uitgezonden worden. Koop je dan als omroep reclamezendtijd in tussen programma's van concurrenten? En worden deze commercials, waarmee ze meer mensen naar de NPO willen laten kijken, betaald van gemeenschapsgeld? Het zijn zomaar wat vragen die bij me opkomen terwijl ik de commercials zie. Waarbij ik wel moet toegeven dat ik achter de boodschap sta. Verhalen van mensen mogen verteld worden en de publieke omroep is dé plek om dat te doen.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.