ReclameReview: Klaverblad Verzekeringen

ReclameReview: Klaverblad Verzekeringen
, Hardcopy
@davidbrinks

In deze nieuwe commercial gaat Klaverblad Verzekeringen gewoon door met zich afzetten tegen alles wat onecht is. In dit geval een sollicitant die niet helemaal in het functieprofiel past.

Credits

Bureau: BVH
Strategie: Jeroen Kaal
Art/Copy: Maarten Bakker, Peter van Zijp
Account: Anne-Britt van Uchelen
Mediabureau: Stroom mediacommunicatie
Productiemaatschappij: Hazazah
Regie: Wim van der Aar
Productie: Cynthia Fidder

De doelstelling

Zorgen dat meer mensen voor Klaverblad Verzekeringen kiezen.

De uitwerking

Een sollicitant die op gesprek komt, dat komt wel vaker voor. Maar zo slecht als deze sollicitant bij Klaverblad Verzekering past, dat zie je niet vaak.

Het oordeel

Ik krijg steeds meer sympathie voor Klaverblad Verzekeringen door hun consistente campagne, waarin ze telkens weer een aspect weten te benadrukken waarin zij gewoon zijn gebleven en dus bijzonder zijn. Deze nieuwe commercial past precies in de reeks.

Vanaf het moment dat de sollicitant zijn mond open doet en ongepast knipoogt naar de secretaresse, heb je als kijker een hekel aan hem. Alle woorden die er daarna uit hem komen, weeg je daarom op een goudschaaltje. En natuurlijk vertelt hij precies de verkeerde dingen.

Inderdaad: ik wil geen gladde verkoper als het om verzekeringen gaat. Doe mij maar een 'saaie', betrouwbare verzekeraar, die mij niet zomaar iets aansmeert. Klaverblad Verzekeringen zet zichzelf heel duidelijk neer door hun tegenpool extra uit te vergroten. Het visuele woordgrapje van de carrière die in de lift zit, is mooi uitgewerkt.

Natuurlijk sluit je na het zien van deze commercial niet direct een verzekering bij ze af. Maar als het na zoveel jaar weer eens tijd is om je verzekeringen te inventariseren en misschien een nieuwe af te sluiten, dan denk je wel even aan die sympathieke maatschappij die zo gewoon is gebleven. Prima campagne dus.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Goed stukje David, maar ben het niet geheel met je eens. Ik vind ook dat ze een mooie consistente lijn in hun campagne vasthouden waar iedere nieuwe commercial weer in past. Daarbij blijft de boodschap hetzelfde, maar wordt deze 'bewezen' met een ander voorbeeld. Goed bedacht.

    Daarentegen denk ik dat mensen door een reclamecampagne niet zullen denken dat Klaverblad verzekeringen echt een eerlijke verzekeraar is, die zaken doet voor haar klanten in plaats van voor zichzelf. Dit vind ik dan ook een beetje naïef. De algemene perceptie dat verzekeraars enkel winstbejag na streven en ver gaan om niet uit te keren, gooi je niet omver met een leuke commercial. Daarvoor moet je echt je gedrag veranderen. Dit zal mensen opvallen waardoor je pas echt reclame maak voor jezelf.

    Dat verzekeraars in het algemeen overigens een image probleem hebben, toont wel het feit dat het verbond van verzekeraars een campagne voor maakt waarin ze zeggen dat de wereld echt niet zonder verzekeraars zou kunnen (fijn dat we verzekerd zijn, het de campagne). Komt mij een beetje wanhopig over. Zie hier hun reclame: https://www.youtube.com/watch?v=HoLrXM57FCo.

    Verder ken ik ook van klanten van Klaverblad verzekeringen verhalen die op dubieuze gronden niets uitgekeerd kregen. Als je met die verhalen in je hoofd vervolgens deze reclame ziet, is in een klap de geloofwaardigheid van Klaverblad aan stukken.

    Een beetje wat ik ook had bij de Rabobank campagne nadat het Libor schandaal naar buiten kwam. Toen veranderde ze hun slogan in: 'een aandeel in elkaar'. Oh ja? Nou, volgens mij deden jullie er juist alles aan om je eigen aandeel zo groot mogelijk te maken zonder te denken aan het effect dat dit had op aandeel van de maatschappij.

    Als ik het even zwart-wit moet zeggen: steek liever wat extra geld in het daadwerkelijk eerlijk maken van aanbod en maak daar dan reclame over, dan een campagne uitzenden die het allemaal erg mooi maakt, terwijl het gewoon lelijk is.

    geplaatst op
  • Bedankt voor je reactie, Jos!

    Ik ben het helemaal met je eens dat het gedrag van een organisatie het belangrijkste aspect is. Voor elke reclamecampagne geldt dat je waar moet maken wat je belooft, anders is het inderdaad weggegooid geld.

    De beeldvorming speelt een grote rol bij de manier waarop je commercials bekijkt. Vergelijk het met het Verbond van Verzekeraars dat roept 'Fors herstel in vertrouwen verzekeraars', terwijl Nu.nl het verwoordt als 'Wantrouwen tegen verzekeraars wordt kleiner'. We hebben met zijn allen nu eenmaal weinig vertrouwen in verzekeraars. Het goede van deze commercial vind ik dat Klaverblad dat vooroordeel ook beaamt en zich daartegen verweert. Oké, hoe het in de praktijk uitpakt, dat weet ik niet. Maar dat ze deze eerste stap zetten, vind ik al heel wat.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.