ReclameReview: ING (Vooroplopen)

17 juni 2015, 13:00

Het valt niet mee om jezelf als bank op een positieve manier neer te zetten in deze tijden van negatieve sentimenten. ING gooit het daarom op het feit dat zij als bank vooroplopen, net als hun klanten.

Credits

Bureau: JWT Amsterdam

Creatieve directie: Friso Ludenhoff, Maarten Vrouwes

Creatie: Arnout Robbe, Paul Wagenmaker

Productiemaatschappij: Caviar Amsterdam

Regie/Redactie: Bill Tanaka

Verantwoordelijk bij klant: Johan van der Zanden, Louise Meijer

De doelstelling

Communiceren dat ING een innovatieve bank is die vooroploopt.

De uitwerking

De nieuwe campagne focust zich volledig op het feit dat Nederland vooroploopt op het gebied van technologie en innovatie. ING is de bank die past bij een vooruitstrevend land als Nederland. Waarom? Doordat de bank steeds de nieuwste technieken toepast en zo ING-klanten helpt om voorop te blijven lopen.

Het oordeel

De inspiratie voor deze ReclameReview was de mail die Ben Vloon ons stuurde over deze commercial. Hij wees ons op enkele pijnlijke foutjes:

Een nieuwe commercial. De trots van de marketing- en communicatieafdeling. Maar wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor de inhoud? En dan ook nog de correcte inhoud. De laatste ING commercial bevat nogal wat eigenaardigheden en fouten.

06 seconden: ‘Daten doen we alleen nog digitaal’ – O ja joh? Ik ben erg benieuwd naar het feitelijk onderzoek. Kom nou niet met ‘het is maar reclame’ want daar trapt de consument niet in…

30 seconden: Deze meneer in de auto rijdt met een smartwatch om zijn pols. En dat is verboden. Volgens artikel 61a van de wegenverkeerswet. Want je mag geen smartphone vasthouden in de auto. En de wetgever heeft nu alvast maar gesteld dat een smartwatch daar ook bij hoort.

30 seconden: Deze meneer rijdt zonder gordel. Jazeker. Zonder gordel. Dat staat natuurlijk mooi voor het plaatje… maar in geval van een ongeluk denk ik dat de verzekeringstak van de ING er anders over denkt.

Valide punten, al til ik persoonlijk niet zo zwaar aan het statement over dating. Maar de twee wetsovertredingen (waarvoor je een boete van respectievelijk 230 euro en 140 euro) zijn natuurlijk slordig. Of zou dat recalcitrante gedrag ook onder vooroplopen vallen?

Eigenlijk denk ik bij een commercial als deze vooral: leuk dat jullie zo vooruitstrevend zijn, maar het is toch normaal dat jullie het mij als klant zo gemakkelijk mogelijk maken? Daar betaal ik jullie voor! Maar in plaats daarvan wordt er van dat geld blijkbaar een commercial gemaakt om nog meer klanten te trekken.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

1 Reactie

    wilfred

    De reclame vind ik al erg sterk, maar de muziek valt elke keer weer bijzonder op en in de smaak. Weten jullie van wie het is en hoe het heet?


    7 september 2015 om 18:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!