ReclameReview: ING

27 maart 2013, 15:31

In de campagne 'Oranje is…' komt ING nu met de commercial 'Oranje is kansen zien'. Overal in Nederland ziet ING kansen, die aangewezen worden met de oranje pijl.

Credits:

Bureau: JWT Amsterdam

Creatie: Maarten Vrouwes, Friso Ludenhoff

Klant: Louise Meijer, Johan van der Zanden

Producer: Paul Harting

RTV: Sasja van Nie, Françoise Tanis

Regisseur: Werner Damen

Strategie: Marcel de Jonge

Productie: Suikerdepot

Postproductie: Hectic Electric

Muziek: MassiveMusic

Geluid: The Ambassadors

De doelstelling:

Ondernemers overtuigen dat de ING samen met hen kansen ziet.

De uitwerking:

In de nieuwe zakelijke campagne inspireert ING ondernemend Nederland door te laten zien dat overal kansen liggen. Kennis, netwerk en diensten worden ingezet om te helpen die kansen te vinden en uiteindelijk te benutten. Denk bijvoorbeeld aan Sectortrends waarmee kansen in de eigen markt zichtbaar worden. Aan de Week van de Ondernemer waar ondernemers kansen zien bij elkaar. Of aan de Bedrijfsscan waarmee men kansen in de eigen organisatie en operatie boven water kan halen.

Het oordeel:

Ja, er zal wel weer genoeg commentaar komen op het feit dat een bank die met staatsteun gered moest worden ons nu met positivisme uit de crisis wil praten. Persoonlijk vind ik die kritiek in dit geval niet nodig. Net als Triodos Bank richt ING zich op de kansen die er liggen, ook in crisistijd. Dat lijkt me toch een uitstekende manier om met zijn allen de weg omhoog weer te vinden: ondernemen, ervoor gaan, dat soort tsjakka-termen. En dat wordt volgens mij prima gecommuniceerd in deze commercial. Verder vind ik de campagne 'Oranje is..' sterk, omdat ING daarmee niet alleen hun betrokkenheid bij het Nederlands elftal laat blijken, maar ook meteen een claim op de kleur oranje in het algemeen. En laat dat voor Nederlanders nu net een kleur met betekenis zijn. Dat doen ze dus goed.

Mocht iemand zich afvragen welk nummer onder de commercial gespeeld wordt (op YouTube werd die vraag namelijk gesteld), dit is The Kik met 'Het is een mooie dag', een cover van IOS.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Edward Hendriks

    Mooie commercial, ik kende hem nog niet.


    27 maart 2013 om 15:38
    jorik

    Gaaf, ik wil wel zo’n oranje pijl! 😉


    27 maart 2013 om 22:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!