ReclameReview: Hulp bij zelfdoding

27 februari 2014, 13:59

Ditmaal geen gewone reclame of een goed doel, maar een campagne om bewustwording te creëren en een maatschappelijke discussie op gang te brengen over hulp bij zelfdoding. Dat is in Nederland namelijk strafbaar. De Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE) vindt dat hulp bij zelfdoding niet langer strafbaar zou moeten zijn. Om online de discussie daarover aan te wakkeren, werden deze drie filmpjes gemaakt. Ze zijn gebaseerd op een paar van de talloze schrijnende verhalen op de site geachtekamerleden.nl.

Credits

Klant: Petra de Jong, Froukje Boer, Bas Vogels

Bureau: DEAR

Concept: Marq Strooy (Art), Robin Zuiderveld (copy)

Strategie: Willem Nas

Regie: Miron Bilski

Productiemaatschappij: Electric ZOO Amsterdam

Executive Producer: Maarten van Hemmen

De doelstelling

De discussie over dit onderwerp aanwakkeren, zodat de wet veranderd kan worden.

De uitwerking

In Nederland is hulp bij zelfdoding een misdaad. Als je arts je niet kan of wil helpen met euthanasie, sta je er dus helemaal alleen voor. Mensen met een weloverwogen wens om te sterven moeten daardoor soms de gekste dingen verzinnen om toch uit het leven te kunnen stappen.

Het oordeel

Een heftig onderwerp op een vrij nonchalante manier overbrengen, maar daardoor maakt het des te meer indruk. Dat is hoe ik deze video's ervaar. Ze hebben me echt aan het denken gezet, wat precies de bedoeling was van de makers. Mede dankzij goede (bekende) acteurs die het probleem heel duidelijk communiceren. Natuurlijk hou je reacties zoals deze, die onder het filmpje met Bob Fosko staat op Youtube:

Ben er helemaal voor: een touw om de nek van de mensen die dit filmpje vezinnen!

Dat is een vergelijkbare reactie als de mensen in de video's die om hulp wordt gevraagd: ze willen er niet over nadenken, ze willen er niks mee te maken hebben en hun reactie is daarom vol boosheid en ongeloof. Maar daar hebben de mensen niets aan die geholpen willen worden om een weloverwogen einde aan hun leven te maken. Ik zeg niet dat we nu allemaal vrijwilligerswerk moeten gaan doen met een strop in onze hand, maar we kunnen het in ieder geval over dit precaire onderwerp hebben en nadenken over een oplossing. Wat mij betreft is deze campagne dan ook zeer geslaagd.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!