ReclameReview: HEMA

8 april 2015, 13:30

Met een campagne waarin de wens van de klant centraal staat, probeert HEMA zichzelf weer naar de toppositie in de warenhuisbranche te bewegen. HEMA wil Nederland helpen door de meeste onmisbare producten in prijs te verlagen. Deze drie commercials tonen de eerste resultaten van de nieuwe strategie.

Credits

Bureau: Goed Stel Mensen

Campagneconcept: Maarten van de Vijfeijken, Scato van Opstall

Account: Sandra Blekemolen

Creatie tv-commercials: Yani, Paul Postma, Maarten van de Vijfeijken, Scato van Opstall

Productie: Hazazah

Regie: Paul Postma & Yani

Geluid: Stainless Sound, Nick Smith

Producers: Shaheen Hameedah Butt / Jeroen van de Idsert

Production Design: Roland Mylanus

Editor: Ben Isaacs

Fotografie: UNIT, Coriette Schoenaerts

Verantwoordelijk bij Hema: Ronald van Zetten en Rob Heesen

De doelstelling

Laten zien dat HEMA luistert naar de wensen van klanten en dat het warenhuis diverse prijzen van artikelen uit het basisassortiment heeft verlaagd.

De uitwerking

In de commercials staan de producten centraal waar Nederland op gestemd heeft. De voordelen van deze producten worden kort aangestipt en natuurlijk wordt er verteld wat de nieuwe prijs is. Per product is een toepasselijke visualisatie bedacht die weergeeft hoe HEMA Nederland helpt.

Het oordeel

Ik vind zowel de strategie als de uitwerking goed. HEMA stelt zich nederig op en geeft daarmee impliciet aan zelf schuldig te zijn aan het verliezen van het contact met de klant. Dat wordt op deze manier resoluut teruggedraaid. Of de klant erop zit te wachten? De tijd zal het leren. Maar er gebeurt tenminste iets. HEMA geeft hiermee aan dat het bedrijf volledig afhankelijk is van de goedkeuring van de klant en onderneemt actie op een echte HEMA-manier. “Dus jullie vinden deze producten onmisbaar? Oké, dan verlagen wij de prijzen ervan.”

Jezelf dienstbaar opstellen als bedrijf is een must als je de sympathie van je doelgroep wilt verdienen. Daar is HEMA nu weer mee bezig. De bedoeling is om te laten zien dat HEMA echt ‘van ons’ is. Lekker Nederlands, polderen, we doen het samen… er zitten veel typisch Nederlandse elementen in deze strategie. Dat vind ik mooi, want zo gaat het bedrijf terug naar de roots.

De uitvoering van de commercials vind ik lekker luchtig, wat precies past bij het beeld dat ik van HEMA heb. Kleine visuele grapjes zorgen voor aangename commercials om naar te kijken. Bovendien ondersteunt het beeld de argumenten die de voice-over vertelt. Zo wordt letterlijk overgebracht hoe HEMA gewoon bijzonder maakt. En goedkoper.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

2 Reacties

    Henriët van Vonno

    De nieuwe reclame voor Moederdag is te gek voor woorden. Er worden allerlei soorten moeders opgenoemd. Ook moeders, die er niet meer zijn. “Die er niet meer zijn?” Hebben die ook nagellak nodig dan in hun kist? Deze zin stuit mij ernstig tegen de borst, vooral omdat mijn moeder er helaas niet meer is! Misschien dat Hema deze zin uit hun reclame zou kunnen halen, want het slaat kant noch wal.


    21 april 2016 om 07:06
    Netty

    De mensen die de reclame hebben verzonnen over moederdag denken zij wel na, nagellak voor alle moeders! zelfs als je moeder niet meer leeft.

    Deze reclame doet veel mensen pijn als je geen moeder meer hebt.

    Ik vind dit stuitend, misplaatst en te dom voor worden als “kenners” zo’n reclame verzinnen!

    PS

    Ik vind zelfs de voorwaarden misplaatst, daar staat nl dat je reactie voor altijd blijft staan en dan tussen haakjes, zelfs als je een schoonmoeder hebt of krijgt.

    Voor de goede orde een schoonmoeder is niet mijn eigen moeder en daar gaat het mij NU om wat betreft de slogan van de reclame.


    25 april 2016 om 08:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!