ReclameReview: Heineken

2 maart 2016, 12:00

Als één van de grootste bierbrouwers van de wereld een nieuwe campagne lanceert, dan zijn we natuurlijk allemaal benieuwd naar het resultaat. Zeker als het gaat om een grootheid uit eigen land: Heineken.

Credits

Creatie: Publicis Worldwide

De doelstelling

De doelgroep meer interessants over Heineken vertellen en zo de merktrouw vergroten.

De uitwerking

Het thema van de nieuwe campagne is ‘There’s more behind the star’, wat natuurlijk slaat op de ster uit het logo van Heineken en op filmster Benicio del Toro, die de hoofdrol speelt in de nieuwe commercials. Er wordt steeds verteld dat Heineken geserveerd wordt in 192 landen, eventueel aangevuld met andere weetjes.

Het oordeel

Op het eerste gezicht lijkt mij dit een aardige commercial. Er zit een bekende acteur in, er wordt een flauw grapje gemaakt op het einde (nee, het is niet Antonio Banderas) en er wordt aan de autoriteit en social proof van Heineken gewerkt (verkrijgbaar in 192 landen). Maar het wordt nergens hilarisch of extreem memorabel.

Dan komt vanzelf de vraag bij mij op: moet een commercial dan wel hilarisch of extreem memorabel zijn om Heineken te promoten? Ik denk het niet. Het merk is wereldwijd zó bekend dat het vooral gaat om het even weer onder de aandacht komen. Liefst op een herkenbare manier. Daarom begint het Nederlandse biermerk nu met deze nieuwe wereldwijde campagne met Benicio del Toro als terugkerende bekendheid.

Een variant op deze commercial gaat wat meer in op de instrumentele eigenschappen en de wereldwijde kwaliteitscontrole van Heineken. Ook hier zit een flauw grapje in: meesterbrouwer Willem van Waesberghe wordt herkend door een dame die voorbij loopt en Benicio del Toro niet. Wederom niet heel memorabel, maar er wordt wel een duidelijke lijn neergezet. En dat lijkt mij minstens zo belangrijk.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!