ReclameReview: Hartstichting

1 april 2015, 13:30

Hoe maak je het werk van de Hartstichting concreet voor het grote publiek? Met deze nieuwe commercial koos de stichting voor een fataal praktijkgeval en liet daarvoor nabestaanden aan het woord.

Credits

Bureau: Kingsday

Productie: 100% Halal

Regie: Mea Dols de Jong

D.O.P: Daan Nieuwenhuijs

Media-inkoop: Ruud Wunderlich (Initiative)

Verantwoordelijk bij de Hartstichting: David Verschoor, Trudy Dekkers

De doelstelling

Kijkers overtuigen om aan de collectant te geven.

De uitwerking

Elke dag schoppen hart- en vaatziekten honderden levens overhoop. Dimitri overlijdt op 41-jarige leeftijd aan een hartstilstand. Familieleden, vrienden en omstanders vertellen hun verhaal in deze tv-commercial.

Het oordeel

Qua emotie is deze commercial natuurlijk zeer geslaagd. Je leeft mee met de nabestaanden die vertellen over de overleden Dimitri. Je ziet en hoort hoe het voelt om iemand te verliezen die te jong is gestorven.

Wat ik me echter afvraag als ik deze commercial bekijk: hoe had de Hartstichting kunnen voorkomen dat Dimitri overleed? Wist hij eigenlijk wel dat hij iets met zijn hart of bloedvaten had? Zijn collega’s merkten er in elk geval niets van. De commercial levert voor mij meer vragen dan antwoorden op.

Ik mis de uitleg wat dat ‘levensreddend onderzoek’ nu is waaraan je kunt bijdragen als je geeft aan de collectant. Een standaardtest waarmee iedere Nederlander om de 5 jaar wordt gecontroleerd op hart- en vaatziekten zou voor mij nog net iets concreter overkomen.

Overigens geef ik altijd aan collectanten, dus mijn gedrag verandert niet door deze commercial. Maar misschien is de emotionele insteek voor anderen juist de reden om nu wél iets te geven.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

4 Reacties

    Mandy

    Helemaal mee eens David! Prachtige commercial die binnenkomt bij mensen. Maar een hartstilstand is 9 van de 10 keer niet te voorkomen, ook omdat mensen vaak niet weten dat ze blijkbaar een hartafwijking hadden of iets dergelijks. Ze waren 5 jaar geleden bezig met een (duur) onderzoek naar de erfelijkheid ervan, daar is nooit mee verder gegaan. Zou liever zien dat ze ook daar geld in steken of in jouw voorbeeld; standaard controle. Deze communicatiepunten mis ik zeker in de campagne van de Hartstichting, want daar is juist geld voor nodig.


    1 april 2015 om 13:40
    Erik

    Maar om hem nu elke dag een stuk of 15 keer te moeten zien op de discovery channels, dan vraag ik me af of ze dat geld niet beter in onderzoek hadden kunnen stoppen….


    17 mei 2015 om 16:56
    Cees

    ik kijk de hele dag Discovery ivm invaliditeit ,iedere 10 minuten die reclame komt mij de strot vierkant uit,het is te veel of sowieso het zelfde verzin wat anders,want ik denk als die collectant aan de deur komt hij met blos op de wangen vertrekt.


    18 mei 2015 om 13:34
    claire

    Ik geef ook sowieso al aan de collectant. Deze reclame vind ik alleen maar heel erg vervelend en irritant want de rest van de avond ben ik mijn polsslag aan het bijhouden.


    4 september 2015 om 19:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!