ReclameReview: HARIBO

ReclameReview: HARIBO

In de nieuwe commercial van HARIBO (ik schreeuw niet, dat moet met hoofdletters) zien we dat het snoepmerk het kind in volwassenen naar boven haalt. Vrij letterlijk.

Credits

Opdrachtgever: HARIBO - Annemiek Boonman, Senior Brand Manager en Dennis Teeken, CEO
Bureau: SUPERREBEL
Creatie: Arjan Hoekstra en Lodewijk Varossieau
Brand Manager: Linda van de Wiel
Productie: Bilder
Regisseur: Felix Knops

De doelstelling

Meer snoep verkopen door sympathie op te wekken bij de doelgroep.

De uitwerking

De verantwoordelijkheid voor de output werd volledig in handen gelegd van een groep kinderen. Zij bedachten zelf wat ze over de vernieuwde Kindermix van HARIBO wilden vertellen. Daarom organiseerde reclamebureau SUPERREBEL een studiodag met 40 kinderen. Zij mochten bedenken waar de snoepjes hen aan doen denken, vertellen wat er leuk en lekker aan is. Deze gesprekken werden ter plekke opgenomen en zijn rechtstreeks gebruikt in de commercial.

Het oordeel

Deze Nederlandse adaptatie van de Engelstalige campagne is gewoon grappig, daar kunnen we kort over zijn. Er is een groot verschil tussen wat je als kijker verwacht en wat je uiteindelijk krijgt, namelijk volwassenen die zich heel kinderlijk gedragen. Waarbij ook nog eens de stemmen van kinderen zijn gebruikt.

Dat het script volledig bedacht is door kinderen, weet de doelgroep natuurlijk niet. Dat is alleen leuk voor reclamemensen die de achtergrond van de campagne kennen. Net als bij de ReclameReview van vorige week (de nieuwe commercial van Rabobank, toevallig gemaakt door de oudste filmcrew van Nederland) dus het geval was.

Maar komt de boodschap ook over? Dat is natuurlijk de vraag, want die wordt niet letterlijk gecommuniceerd. Je moet zelf als kijker de link leggen tussen het kinderlijke gedrag van de volwassenen en de Kindermix van HARIBO. Dat lijkt me niet zo'n probleem als je de hele commercial ziet én hoort. Maar als je het geluid uit hebt staan of je krijgt maar flarden mee van de commercial (zoals dat gaat wanneer je favoriete tv-programma onderbroken wordt), mis je de clou.

Toch vind ik het een geslaagde adaptatie en zie ik wel mogelijkheden voor vervolgcommercials binnen deze campagne. Ik ben benieuwd hoe ze er verder invulling aan gaan geven.


Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • LOL, ik had hem nog niet gezien, hij is best grappig inderdaad als je beeld én geluid aan hebt staan. Verrassend!

    geplaatst op
  • Wie is de doelgroep? Ouders of de kinderen?

    geplaatst op
  • Totaal waardeloos !

    geplaatst op
  • @M. Ik neem aan dat ouders de doelgroep zijn. Deze commercial heb ik volgens mij ook al een keer 's avonds gezien.

    geplaatst op
  • Wie zijn de acteurs die in de commercial spelen?

    geplaatst op
  • Ik vond de reclame eigenlijk alleen maar irritant en toen had ik hem nog niet eens gezien, maar alleen gehoord. Maar misschien erger ik me gewoon aan het feit dat het 1 nauwelijks verstaanbaar is en 2 in het Nederlands... Ach het maakt niet uit, als de meerderheid er maar wat in ziet.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.