ReclameReview: Duyvis

ReclameReview: Duyvis
, Hardcopy
@davidbrinks

Stel: je hebt een toeristische winactie bedacht. Dan is het toch volkomen logisch dat je die in je commercial laat aanprijzen door toeristen? Dat is precies wat Duyvis deed met deze nieuwe commercial.

Credits

Creatie: Kingsday
Productie: Flincke Jongens
Audio en muziek: The Ambassadors

De doelstelling

Meer zakken Duyvis verkopen door de winactie rond een oer-Hollands weekend Zaandam te promoten.

De uitwerking

Zaandam wordt veel bezocht door toeristen. En toevallig staat ook de Duyvis-fabriek in deze stad. Buitenlandse bezoekers van de Zaanse Schans spelen de hoofdrol in deze commercial. Zij vertellen in het Nederlands over de winactie waarmee consumenten een oer-Hollands weekend Zaandam kunnen winnen, inclusief rondleiding in de Duyvis-fabriek.

Het oordeel

Lekker snel en simpel een commercial maken, daar houd ik wel van. In dat opzicht is deze commercial zeker geslaagd, want er was geen lange productietijd of lange nabewerking voor nodig. Ook de communicatieboodschap is lekker simpel: koop twee zakken Duyvis en je maakt kans op een weekend Zaandam.

Het nadeel van deze opzet wordt echter al snel duidelijk: je hebt de ondertiteling heel hard nodig om te begrijpen wat de toeristen zeggen. Dit betekent dat de doelgroep aandachtig moet kijken om de boodschap te snappen. En hoe vaak kijken mensen tegenwoordig nog aandachtig naar de tv tijdens het reclameblok? Juist... De kans dat de doelgroep niet begrijpt waar deze commercial over gaat, is levensgroot aanwezig.

Ik dacht trouwens dat ik dit idee al eens eerder had gezien. Ik wist alleen niet meer waar. Het concept lijkt een beetje op buitenlanders die de tune van Bassie en Adriaan zingen, maar ik dacht het ook nog ergens in een commercial te hebben gezien. Iemand enig idee?


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Het is "koop twee zakken en win...". Dus eigenlijk win je het weekend al als je twee zakken koopt...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.