ReclameReview: anti-inbraakcampagne MinVenJ

ReclameReview: anti-inbraakcampagne MinVenJ
, Hardcopy
@davidbrinks

Uit onderzoek dat in opdracht van het Ministerie van Veiligheid en Justitie is uitgevoerd, blijkt dat de meeste mensen het een goed idee vinden om altijd de deur op slot te draaien. Uit inbraakstatistieken blijkt echter dat ze dit toch niet altijd doen, ook al beweren ze van wel. Daarom is deze campagne gelanceerd, omdat preventie begint bij bewustwording.

Credits

Opdrachtgever: Ministerie van Veiligheid en Justitie
Verantwoordelijk: Monique Taal (DPC), Frederike van Dorst (DPC) en Dennis Cohen (VenJ)
Bureau: N=5
Creatie: Lukas van de Ven (CD), Zwier Veldhoen (CD)
Creatie interactive: Olaf van der Geld (CD interactive), Gebroeders Janssen en Nienke Oosterbaan
Interactive design: Mickel van Kouwen
Account: Judith Lavalette, Carina Snippe, Marieke Fernhout
Strategie: Silvia van Hooft, Jos Ahlers
Productie: Guy van der Hoop, Tisha Hoppenbrouwers (interactive), Michiel de Vos (interactive)
Regie: Manuel Ferrari
Karakterdesign: The Ambassadors
3D: The Ambassadors
Geluid: The Ambassadors
Technische realisatie: Wouter de Geringel, Das Banner

De doelstelling

Zorgen dat mensen zich bewust worden van het inbraakrisico dat zij zelf veroorzaken en voortaan de deur altijd op slot doen, ook als ze maar even weg zijn.

De uitwerking

De campagne dient mensen ervan bewust te maken hoe ze de risico’s op woninginbraak kunnen minimaliseren. Dit gebeurt door het communiceren van handelingsperspectief (tips geven over wat mensen kunnen doen). Als onderdeel van de brede campagnekoepel wordt het character 'Harm Alarm' geïntroduceerd. In de rol van concluderende autoriteit waarschuwt Harm Alarm mensen om oplettend te blijven.

Het oordeel

Bij sommige overheidscampagnes zijn de meningen verdeeld als het gaat om het doel dat men ermee hoopt te bereiken. Bij deze campagne zal dat wel meevallen, gok ik. We zien allemaal het nut in van het verlagen van het aantal inbraken. Zeker als je er op een makkelijke manier zelf aan kunt bijdragen.

De neonreclame vind ik mooi als symbool voor hoe duidelijk je je huis tot een doelwit maakt voor gelegenheidsinbrekers. Lekker over the top ook. 'Gratis laptop', 'juwelen', 'kom binnen', 'open', de boodschap komt wel over daarmee. En dan is er natuurlijk ook nog Harm Alarm, het karakter dat hiervoor in het leven is geroepen. Het is dat ik dankzij het persbericht weet dat hij zo heet, want hij stelt zichzelf niet voor. Niet dat dit nou zo belangrijk is, maar goed.

Ter aanvulling past Harm Alarm volgens mij prima bij de over the top-stijl van de neonreclame. Lekker overdreven vertelt hij hoe belachelijk stom deze mensen bezig zijn. En hij verwijst je als kijker nog even door naar de website waarop je meer tips kunt vinden. Prima toch?

Of de campagne ook echt werkt? Daar is natuurlijk onderzoek voor nodig. Maar wat mij betreft is dit een goed voorbeeld van een campagne zoals de overheid die zou moeten voeren. Niet betuttelend, maar wel met een duidelijke boodschap die op een opvallende manier overgebracht wordt.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.