ReclameReview: Amstel Radler

30 mei 2013, 13:45

Amstel Radler is een mix van Amstel bier en citroenwater met 2% alcohol. Hoe introduceer je dat verfrissende biertje in de markt? Juist, door vijf keer de naam te noemen in een commercial!

Credits:

Bureau: Doom&Dickson

Account: Frieda Ulsamer de Waard, Sarah van der Steege

Concept: Dennis Baars, Erik Falke

Creative director: Dennis Baars, Erik Falke

D.O.P.: Rutger Storm

Editor: Brian Ent

Grading: Laurens Orij

Klant: Hans Böhm, Maud Meijboom, Meike Dijkstra, Brigitte Wilbrink

Producer: Willem Bos

RTV: Hanneke Kampschreur

Regisseur: Jeroen Annokkee

Strategie: Margot Bouwman

Productie: Czar

Online: Crabsalad

Geluid: The Ambassadors

Muziek: The Ambassadors

De doelstelling:

Amstel Radler introduceren: de mix van Amstel bier en citroenwater. Dubbel verfrissend met 2% alcohol.

De uitwerking:

We zien een groep van drie ervaren mountainbikers en een groentje. Alle hindernissen worden netjes opgenoemd door de ervaren rijders, maar het groentje vraagt zich steeds af waarom ze dat roepen. Ook op het terras, wanneer ze allemal Amstel Radler bestellen. Nadat hij een slok neemt, begrijpt hij waarom zijn fietsvrienden voor dit verfrissende bier kiezen.

Het oordeel:

Dat ik de commercial niet grappig vind, maakt in dit geval helemaal niet uit. Dat is namelijk een kwestie van smaak (no pun intended) en als ik de reacties op YouTube lees, vinden anderen hem grappig tot hilarisch. Waar het om gaat, is dat ik na afloop precies weet om welk product het gaat. Doordat er vijf keer Amstel Radler wordt gezegd, zonder dat het storend wordt, en het product zowel in de scene als in het packshot duidelijk in beeld komt. Dan heb je dus gewoon een goede introductiecommercial gemaakt. En nu hoorde ik ook nog uit betrouwbare bron dat het product lekker is. Dat is ook wel belangrijk natuurlijk in je marketingstrategie, want vies bier verkoopt zo moeilijk. De kracht van herhaling is hiermee weer bewezen!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Gido

    Vraag me wel eens af wat de kosten mogen wezen van dit soort commercials? En is het dan de investering waard, tegenover goedkopere marketing producten.


    30 mei 2013 om 21:38
    Hardcopy

    Dat is de vraag die iedereen bezig houdt, Gido. 🙂

    Niet alleen het maken van een commercial kost veel geld, ook het uitzenden ervan. Het blijft dus altijd de vraag of die kosten opwegen tegen de opbrengsten.


    31 mei 2013 om 06:50
    Had je niets beters kunnen bedenken?

    Het spul lijkt me best lekker, maar als je deze K reclame zie dan hoop ik dat er heel snel een nieuwe Youp op staat en van Radler de nieuwe Buckler maakt.

    Een sukkeltje gaat mee fietsen met een aan de outfit te zien ook niet al te ervaren fietsers. En na een stukje fietsen drinken de beginners en het sukkeltje een alcohol houdend citrussapje…. Deze reclame zal wel aanzetten tot het drinken van het spul (not), mits je doelgroep is kinderen zijn van onder de 12. Die kunnen er dan weer wel om lachen …

    Dit is een van de weinige reclames waar ik me aan kapot irriteer.


    13 juni 2013 om 20:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!