ReclameReview: Albert Heijn

28 januari 2015, 14:30

Tja, nu onze favoriete supermarktmanager afscheid heeft genomen van Albert Heijn, zijn we natuurlijk benieuwd hoe de Zaanse grootgrutter in het vervolg gaat communiceren. De eerste commercial van deze nieuwe tijd is nu een feit. Verrassing staat daarbij centraal.

Credits

Creatie: TBWANEBOKO

De doelstelling

Consumenten naar Albert Heijn laten komen voor de verrassende producten.

De uitwerking

Albert Heijn helpt de Nederlandse consument sinds 1887 de lekkerste en mooiste producten te ontdekken. En er is nog steeds heel veel verrassends in het assortiment te vinden, dat men graag toont. Minigroente- en fruitsnackemmertjes bijvoorbeeld. Of witte tonijnsteak. Allemaal net even anders. Gewoon bij Albert Heijn.

Het oordeel

Het laten zien van producten om je brede assortiment te tonen, is natuurlijk niet erg origineel. Fonq, Conrad, Wehkamp en andere bedrijven met heel, heel veel producten doen dat ook. Maar waar Albert Heijn wél origineel in is, daar gaat het juist om: namelijk de producten laten zien die zij verkopen en waar je écht door verrast wordt. Die producten staan centraal in deze commercial en daarmee onderscheidt AH zichzelf duidelijk van andere supermarkten.

Dat is goed nieuws, want de laatste tijd was het unieke karakter van Albert Heijn niet meer helemaal helder. Het antwoord op de vraag ‘Waarom zou ik naar Albert Heijn gaan?’ werd in de commercials vaak beantwoord met koopjes en spaaracties. Precies wat de rest ook doet dus. Nu lijkt het alsof AH zichzelf weer wil neerzetten als een unieke supermarkt met een verrassend assortiment.

Zijn de producten die ze hier laten zien dan zo extreem? Nee, dat ook weer niet. Het moet natuurlijk wel passen bij de pay-off ‘Gewoon bij Albert Heijn’. Dat vind ik ook wel goed gelukt hier. Het assortiment bevat verrassende producten, maar ook gewoon de ingrediënten voor stamppot andijvie. Bovendien vallen alle producten die ze laten zien in de categorie ‘Gezond’, zonder dat ze dit expliciet benoemen. Door er niet borstklopperig over te doen, komt deze boodschap beter over, vind ik.

Kortom: ik vind het een geslaagde commercial. Nu nog afwachten of het een complete lijn van verrassingscommercials wordt, of dat er nog andere thema’s volgen binnenkort.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

4 Reacties

    Edwin van Broer

    Zelf was ik nooit de grootste fan van ‘onze meest geliefde supermarktmanager’ maar dat zal iets persoonlijks zijn denk ik. Ze willen nu duidelijk een andere kant laten zien; de speciale(re) producten.

    Waar ze alleen dan wel voor moeten zorgen is dat alle Albert Heijn winkels deze producten ook daadwerkelijk hebben. Ik heb regelmatig dat ik een ‘Appie app’ recept wil maken en een aantal producten bij meerdere vestigingen niet beschikbaar zijn. Áls je het assortiment gaat promoten als USP, zorg dat het overal beschikbaar is.

    Of het een levering kwestie is of dat de winkels de ruimte niet hebben of dat de franchisenemers de keuze maken het niet op te nemen weet ik niet. Maar wat het ook is, het lijkt me geen goede zaak als je nee moet verkopen terwijl je ja promoot.


    29 januari 2015 om 09:56
    Hardcopy

    Helemaal mee eens Edwin. Daar zullen vast meerdere franchise-organisaties mee worstelen.


    29 januari 2015 om 10:02
    Martijn.Oenema

    Sluit volgens mij goed aan bij de missie “Het alledaagse betaalbaar, het bijzondere bereikbaar”, maar ik vraag me wel af of dit type functionele spotjes voorkeur ontlokt. Aan de andere kant, als er maar voldoende GRP’s ingekocht worden, kunnen we er niet omheen…


    29 januari 2015 om 13:38
    Ria

    Ik als leerkracht schrik van de laatste reclame van AH. Daar zie je hoe het zoontje zijn moeder op een pesterige manier voor gek zet bij zijn online vrienden. Dit gedrag proberen wij altijd te bespreken en het betreffende kind te wijzen op zijn gedrag. Hier wordt het gebruikt in een reclame. Slechte zaak vind ik en zeeeeer twojfelachtig


    24 mei 2020 om 16:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!