ReclameReview: Aktiesport

26 oktober 2016, 13:00

In de nieuwe campagne ‘You Need More Sneakers‘ van Aktiesport worden sneakers van diverse topmerken voor scherpe prijzen aangeprezen via een 360-gradenvideo.

Credits

Bureau: Persuade Brand Interaction (Stefan Keukelaar, Inge Sleddens, Robin Paul van Eck)

Fotografie: MARYN (Marijn Haertel)

Film: VR Producties (Paul Snijder, Marc de Rooij)

Freerunner: Zardy de Haan

Verantwoordelijk bij Aktiesport: Joost Houweling, Renske Jansen

De doelstelling

De doelgroep overtuigen om bij Aktiesport sneakers te kopen.

De uitwerking

Aktiesport heeft gekozen voor een 360-gradencampagne, omdat dat goed aansluit op de belevingswereld van de Aktiesport-doelgroep. In de video zijn schoenen te zien van verschillende topmerken. De video You Need More Sneakers is te zien via YouTube en Facebook.

Het oordeel

Voordat ik als een dolle alle 360 graden van deze video bekeek, heb ik hem eerst lineair gekeken. Alsof het een gewone commercial was dus. Dan brengt hij de boodschap aardig goed over. Oké, soms zijn de schoenen waar de focus op wordt gelegd net even uit beeld, maar dat gaat heel snel. De overkoepelende boodschap komt over: Aktiesport is hip, snapt jongeren en heeft de sneakers die zij willen voor scherpe prijzen.

Is freerunnen nog steeds van nu trouwens? Ik dacht dat we de tijd waarin merken op dit fenomeen inhaakten al een paar jaar achter ons lag. Overigens vind ik het prima passen in de sfeer van de commercial en bij de gebruikte muziek, dus geen klachten daarover verder.

Ik heb de video ook een keer al draaiend in de rondte bekeken, terwijl ik mijn best deed om geen van de aanbiedingen te zien. Op zich best een leuke oefening trouwens. Daarbij viel me op dat de doelgroep deze video dus kan bekijken zonder de communicatieboodschap tot zich te nemen. Waarschijnlijk is dit juist de bedoeling van Aktiesport, want zo laat je zien dat je als merk veel meer te bieden hebt dan alleen maar pushmarketing (‘Kijk maar lekker naar de lucht, je hoeft onze reclameboodschap niet te zien!’), maar waarom zou de doelgroep dan in hemelsnaam deze video kijken? Er zijn veel meer en ook vast wel betere 360-gradenvideo’s te vinden.

Daarom vraag ik me af: waarom moest het een 360-gradenvideo zijn? Dat het aansluit op de belevingswereld van de doelgroep, dat snap ik. Maar volgens mij sluit je pas echt aan op die belevingswereld als je iets relevants doet met de moderne techniek die je inzet. In dit geval zie ik alleen tijdens de rondo met de verschillende modellen de meerwaarde in van 360 graden om je heen kijken.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!