ReclameReview: ABN AMRO #mobielbankierenapp

ReclameReview: ABN AMRO #mobielbankierenapp

Wie is in jouw vriendengroep 'de pot', omdat diegene alle geldzaken regelt, en wie is 'de stille kracht'? In deze nieuwe commercial laat ABN AMRO op een grappige manier het verschil zien.

Credits

Bureau: N=5
Creatie: Thijs Bontje, Daniel te Lindert, Neeltje Vervoort, Maureen van den Akker
Strategie: Esther Overmars, Marc Oosterhout
Account: Judith Lavalette, Astrid Witteveen, Mira Weijs
RTV Producer: Mo Neuteboom, Guy van der Hoop
Productiemaatschappij film: HolyFools
Regisseur: Mattias Schut
Producer: Frank de Kok
Productiemaatschappij OLV: Made for Digital
Verantwoordelijk bij ABN AMRO: Tanja Bom, Sanne van der Bie, Madelon de Wever, Maartje de Jong, Luuk Venema

De doelstelling

Meer mensen gebruik laten maken van de Mobiel Bankieren app en tegelijkertijd ABN AMRO positioneren als een uiterst klantvriendelijke bank.

De uitwerking

In de campagne is de rol van de bank nadrukkelijk voelbaar. ABN AMRO wendt al haar deskundigheid aan om de klant in staat te stellen de beste financiële beslissingen te nemen. Omdat de bank gelooft dat de wereld het mooiste is als mensen de regie hebben over hun eigen leven, ontwikkeling en groei. Dat laat ABN AMRO zien met proposities waarmee klanten zelf nog meer in charge kunnen zijn over hun financiën. Zodat iedereen zijn of haar dromen en ambities kan realiseren. Bij de aftrap van de nieuwe campagne staat de Mobiel Bankieren app centraal. Misschien wel het beste bewijs dat je zelf de touwtjes in handen hebt als het gaat om je bankzaken. Altijd en overal.

Het oordeel

Acteurs die praten tegen de camera, het blijft een bijzonder fenomeen. Dankzij series als The Office en Modern Family zijn we het intussen als kijker wel een beetje gewend, maar nog steeds niet helemaal. Dat merkte ik aan mezelf toen ik deze nieuwe commercial van ABN AMRO bekeek. Zodra de hoofdpersoon quasi-samenzweerderig tegen de camera begon te praten, vond ik de commercial direct al minder leuk dan wanneer het een voice-over was geweest. Let wel: steekproef n=1, dus het zegt helemaal niks. Maar het heeft natuurlijk wel invloed op mijn beoordeling van deze commercial.

De geacteerde boodschap van de commercial vind ik helemaal goed. Er zit een grap in die mooi subtiel is, wat vooral wordt veroorzaakt door dat quasi-samenzweerderige sfeertje dat wordt neergezet, ik geef het toe. Maar je ziet heel duidelijk hoe makkelijk het is om via de app van ABN AMRO snel geld over te maken, zelfs als je in het buitenland bent.

Maar dan vraag ik me wel af: wat is hier nu typisch ABN AMRO aan? Andere banken hebben ook een mobiele app waarmee je geld kunt overmaken, zelfs in het buitenland. Sterker nog: daar hebben ook zij commercials over gemaakt. De tekstuele boodschap 'Altijd en overal je financiën doen' vind ik dan ook te mager. Dat geldt immers voor de hele sector. En wie gaat er nou de hashtag #mobielbankierenapp gebruiken op social media?

Kortom, ik zie pluspunten en minpunten in deze commercial. En ik weet ook dat het de eerste uiting is in de nieuwe campagne. Vooralsnog geef ik ABN AMRO het voordeel van de twijfel. Zelfs als er in de vervolgcommercials ook tegen me gepraat wordt door de acteurs...


Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Leuke reclame maar we komen niet op de naam van die acteur die "de stille kracht is, kan je ons helpen?

    geplaatst op
  • @Erna: Ik zou het niet weten. Maar bij http://www.nis5.nl weten ze het vast wel! :)

    geplaatst op
  • De acteur lijkt op, of is, Mark Rietman. Als hij het is, is dat best ironisch omdat hij de rol van Rijkman Groenink vertolkte in 'De Prooi'.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.