Reclame via zowel televisie als internet blijft beter bij consument hangen

16 september 2004, 13:53

Reclame en marketing kunnen profiteren van synergie-effecten. Uit een gezamenlijk onderzoek van medewerkers van de universiteit van Minnesota en Missouri blijkt namelijk dat een reclamecampagne die zowel via televisie als via internet bij consumenten onder de aandacht wordt gebracht, aanmerkelijk langer blijft hangen dan een reclame-campagne die via een enkel medium wordt gevoerd.

Bovendien wordt de geloofwaardigheid van de reclame er door vergroot en is er meer waardering voor een gecombineerde campagne. Al deze cijfers zijn hoger dan bij het herhalen van dezelfde reclame. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 185 studenten. Ongeveer de helft hiervan kreeg een reclamecampagne via zowel het internet als de televisie te zien.

De andere helft zag dezelfde reclame een aantal keren voorbij komen via hetzelfde medium. Uit het onderzoek bleek ook dat de houding ten opzichte van reclames niet afhankelijk is van de gekozen benadering. Volgens de onderzoekers kunnen de uitkomsten worden gebruikt door communicatiemedewerkers en marketeers om de effectiviteit van (reclame-) campagnes te verbeteren.

Bron: Journal of Advertising / Marketingdata

Alex Stil
CEO bij Reddion

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!