Recency Rules: de kracht van banners

11 december 2005, 17:31

Recency Rules: de kracht van banners

Voor de meeste lezers op dit log zijn de termen CTR, CPC, CRU en bereik onderdeel van de dagelijkse linga. Een veel onbekendere term is ‘recency’. Vrijelijk vertaald in recentelijkheid. Meer to the point: in welke mate komen bezoekers terug op je site nadat zij je site hebben gevonden via online uitingen? In het extreme geval leidt een slechte ‘recency’ tot ‘defection’: het verlies van de relatie met je klanten.

Ik heb een bepaalde periode (1 maand) geanalyseerd, en vergelijk 5 verschillende netwerken. Van adwords, via startpagina, een affiliate netwerk tot banners op vinden.nl en De Telegraaf.nl. Het behoud van het bereik is vervolgens geindexeerd, gemiddeld over steeds een week verder.

Interessante conclusies: bij Google adwords zie je vrijwel direct in een korte periode herhaalbezoeken. De sterkste binding met een merk krijg je, hoe voor de hand liggend ook, met banners. De opgebouwde relatie blijkt veel sterker dan ik gedacht had: tot een factor vijf! Banners werken dus absoluut. Adwords ook. Maar loyalty/fans/installed base bereik je onveranderd het beste met banners op de juiste plaats.

Maarten Roelofs Manager Online Marketing & Sales Speurders.nl. Hiervoor ilse Media en Wanadoo. Van origine systeembeheerder (Unix, Cisco etc). Eerste activiteiten met internet in 1995, 'IPC', website ontwikkeling. Gelukkig voor het uiterlijk van het internet ben ik hier niet mee doorgegaan. Specifieke interessen zijn technologie en internet en de ROI van online marketing. Internet marketing is naar mijn mening de hoeksteen van elke marketingcampagne. Een campagne die zich niet op internet kan bewijzen moet ernstig heroverwogen worden. Kan zich ergeren aan uitspraken als 'alles wordt TV', het is namelijk net omgekeerd: 'alles wordt internet'

Categorie
Tags

6 Reacties

    media

    Interessant onderzoek Maarten. In hoeverre is recency te vergelijken met post-click conversion en post-impression conversion (view-through)? Deze begrippen zijn wellicht wat meer bekend bij online media planners omdat ze ook worden gehanteerd door systemen als DART.


    11 december 2005 om 17:59
    maarten

    Hi Marco,

    Die zijn niet te vergelijken. Recency heeft alles te maken met je succes om klanten te behouden, de daadwerkelijke waarde van klanten, en niet alleen uit directe conversie.

    Post impression conversion is de waarde van conversies die niet direct uit clicks (bijvoorbeeld buiten de cookie periode) wordt gegenereerd. Gegeven wat veel wordt vergeten bij shared revenu deals. Een van de redenen waarom dit soort deals alleen in de zuivere variant gesloten zou moeten worden (dus white- labelled).

    EOF


    11 december 2005 om 18:17
    Eric Klaassen

    Deze resultaten zijn verplicht voer voor e-marketeers, lijkt me.

    Gaat “Index Daisy” over het kliks/affiliates programma van Daisycon?


    11 december 2005 om 21:00
    daniel@clickvalue.nl

    Bekijk je ook hoe die mensen je weer als herhaalbezoeker vinden? Ik heb vaak gezien dat herhaalbezoekers opnieuw op de banner of het adword klikken.

    Waar ik recency van ken is het gedrag op je website. Het gaat dan om herhaalgedrag. Recency geeft antwoord op de vraag hoe lang het geleden is dat iemand voor het laatst een aankoop deed.

    Ik ken jouw benadering niet, maar ik vind het zeker interessant. Ben alleen wel benieuwd hoe je het tot actie gaat omzetten. Ga je nu stoppen met Adwords omdat de andere campagnes een betere recencyindex hebben?


    11 december 2005 om 22:21
    maarten

    @Eric: inderdaad Daisycon. Maar puur exemplarisch

    @Daniel: Adwords werken, Bannners ook. Steeds de keuze maken welk doel en termijn resultaat je voor ogen hebt. En uiteraard de kosten..


    12 december 2005 om 05:44
    daniel@clickvalue.nl

    Ik vroeg me alleen af op welke manier recency je kan helpen bij het evalueren van de resultaten. Welk doel is dichterbij gekomen door gunstige recency patronen?

    Volgens mij is het doel van meten dat je een relevante verzameling succesfactoren monitoort. Je weet dat ze relevant zijn wannee je bij een grote stijging of daling over moet ingrijpen. Als een stijging of daling niet leidt tot ingrijpen dan kun je het issue net zo goed niet meten.

    Wat zegt recency over de kwaliteit van campagnes?


    12 december 2005 om 06:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!