Wat Monopoly je kan leren over data en marketing

23 december 2015, 14:00

Realiseer tijdens de feestdagen een monopolie in vier stappen

De feestdagen staan voor de deur, dat betekent tijd voor gezelligheid. De kans is groot dat naast het gourmetstel ook het bordspel Monopoly tevoorschijn wordt gehaald. Data scientist Vincent Warmerdam besloot dat hij dit jaar niet failliet wilde gaan op een hotel op De Brink, Ons Dorp, en besloot zijn dataskills in te zetten om de ultieme Monopoly-strategie uit te werken. Combineer je marketingkennis met deze inzichten en bouw tijdens de kerst een monopolie.

Monopoly als serious game

Monopoly bestaat 80 jaar en kan je zien als één van de eerste serious games. De Amerikaanse anti-monopolist en feministe Elizabeth Philips-Magie bedacht in 1903 een voorloper van het spel om duidelijk te maken dat een monopolie zorgt voor een oneerlijke verdeling van rijkdom. Uiteindelijk kaapte een slimme zakenman het spelconcept voor de neus van Philips-Magie weg en vergaarde enorme rijkdom met het spel. Het kan verkeren.

Winstkansen vergroten door strategische keuzes te maken

De concurrentie voorblijven door slimme analyses te maken, verstandig te investeren en snel in te spelen op veranderingen. Monopoly heeft veel weg van echte marktverovering.

In dit artikel gebruiken we een simulatie van het spel en data analytics om inzichten te krijgen die de winstkansen optimaliseren. We hebben de regels iets versimpeld: we kijken vooral naar de waarschijnlijkheid om op een bepaalde straat te komen en houden geen rekening met de liquide middelen van een speler. Daarnaast spelen de Kans-en-Algemeen Fondskaarten geen rol.

Voor de simulatie en analyse gebruikten we open source taal Python en hebben we het spel gesimuleerd van in totaal 1000 spelers en 100 beurten.

#1 Blijf uit de gevangenis

De kans om op de gevangenis terecht te komen is maar liefst vijf keer zo groot als de kans om op een ander vak terecht te komen. Enkel door dubbel te gooien kom je uit de gevangenis, hierdoor komen relatief de meeste spelers op straten met een even aantal vakken vanaf de gevangenis. In het Nederlandse spel gaat dit om het elektriciteitsbedrijf, Houtstraat, Neude, Biltstraat, Vrij Parkeren en Kans.

#2 Kies de juiste straten

Maar welke straten vertegenwoordigen de hoogste waarde? Eerst hebben we gekeken naar de treinstations. De waarschijnlijkheid om op Station West en op Station Oost te komen is ongeveer 5 procent groter dan de andere twee stations. Tel uit je winst.

Bij de straten valt op dat de kleuren oranje (Utrecht), geel (Den Haag) en rood (Groningen) de grootste kans hebben om bezocht te worden. De kans om op blauwe straten (Amsterdam) en paarse straten (Ons Dorp) terecht te komen is lager, ten dele omdat deze steden in het spel maar twee straten hebben.

Uitgaande van de inkomsten voor een onroerend goed zonder huizen of hotels maken we een berekening van de verwachte huuropbrengst. De figuur hieronder geeft de huuropbrengst weer, vergeleken met de waarschijnlijkheid om deze straat te bezoeken. Hoe groter de cirkel, hoe hoger de huuropbrengst. Opvallend is dat een aantal straten een lage opbrengst heeft en een lage waarschijnlijkheid om bezocht te worden.

#3 Ga voor maximaal rendement

Hoeveel beurten heb je nodig om je investering terug te verdienen door huuropbrengsten en het plaatsen van huizen of hotels? Dorpstraat, Ons Dorp is de minst aantrekkelijke straat aangezien je 30 bezoekers nodig hebt om via huur de investering terug te verdienen; ruim dubbel zoveel als voor de andere straten. Via de huurinkomsten op Kalverstraat verdien je deze straat al terug na 8 beurten. Investeren in een hotel zorgt ervoor dat je de investering het snelst terug hebt.

Als we ook rekening houden met de waarschijnlijkheidskans, dan blijkt dat je de huuropbrengst van Dorpsstraat, Ons Dorp, pas terug hebt na 732 worpen en de Kalverstraat al na 196 worpen.

Ga je puur voor de huuropbrengsten, blijf dan weg uit Arnhem. Alleen bij Dorpsstraat, Ons Dorp, duurt het namelijk langer om je investering terug te verdienen met huuropbrengsten. Met een hotel verdien je je investering juist weer wel snel terug in Arnhem. Opvallend genoeg presteert de Leidsestraat aanzienlijk slechter dan de naastgelegen Kalverstraat (beide met een hotel).

In onderstaande grafiek zie je in één oogopslag met welke straat je je investering snel terug hebt.

#4 De winnende strategie

De beste strategie om te winnen? Oranje, rode en gele straten zorgen normaal gesproken voor een continue stroom aan inkomsten. De straten met een hoger nummer (dus vanaf de gevangenis tot aan start) geven een hogere winstverwachting. Staar je echter niet blind op de oranje, gele en rode straten; koop zoveel mogelijk straten. Andere spelers die ook straten compleet willen hebben zullen later in het spel graag kaarten met je ruilen.

Huizen plaats je natuurlijk eerst op de oranje, gele en rode straten. Koop alleen hotels als je voldoende cash hebt om de huizen die vrijkomen op andere straten te plaatsen. Zolang jij alle huizen bezit, zijn de straten van andere deelnemers eigenlijk waardeloos voor ze. Dit omdat je tegenstanders geen huizen kunnen plaatsen. De hoogste ROI krijg je met drie huizen op een straat.

#5 Conclusie

De data-analytische inzichten op basis van de simulatie geven waardevolle inzichten die de moeite waard zijn om te toetsen in de praktijk. Bepaal op basis van de inzichten een winnende speltactiek en ontwikkel je tot de monopolist in je vrienden- en familiekring.

Succes is met recht een keuze. Voordat je de winnende tactiek gaat toepassen, stel jezelf dan ook de vraag: speel je voor het plezier of om de harde pegels? Fijne feestdagen!

Walter van der Scheer
Chief Marketing bij GoDataDriven

Walter van der Scheer is al 15 jaar actief op het snijvlak van marketing en techniek. Na een succesvolle periode bij een automatiseringsopleider, kwam Walter in 2004 terecht bij een ontwikkelaar van marketing automation software. Als commercieel manager was Walter bij deze start-up verantwoordelijk voor een succesvolle expansie naar diverse landen. Tegenwoordig deelt Walter als Chief Marketing bij GoDataDriven kennis en inzichten op het gebied van (big) data en data science.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Melissa

    Grappige analyse! Vergeet niet de cashflow die ook erg belangrijk is in het spel.


    27 december 2015 om 17:39
    WaltervdScheer

    Hi Melissa, helemaal mee eens, en de cash flow is een punt wat we in de toekomst mogelijk nog toevoegen aan de simulatie. Hopelijk heb je alsnog je voordeel kunnen doen met de tips uit dit artikel… 😉


    27 december 2015 om 17:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!