Ramon Haken (Avular): Bezeten van drones

Ramon Haken (Avular): Bezeten van drones

Wie meer wil weten over Avular moet goed zoeken. De website van de startup geeft bijzonder weinig informatie. Bewust, zo blijkt. Op 6 februari 2015 zal Avular op de demo day in het Evoluon demonstreren wat het te bieden heeft. De kern: een drone van professionele kwaliteit. “Die drone is een middel om heel effectief data te verzamelen”, aldus Ramon Haken, mede-oprichter van Avular. Het bedrijf gaat zich in eerste instantie op verzamelen van data in de landbouw richten.

De grootschalige landbouw zou veel baat kunnen hebben bij monitoring uit de lucht. Door de drone over het land te laten vliegen en de toestand van de gewassen heel gedetailleerd in kaart te brengen, kan worden bespaard op het gebruik van landbouwgif of bemesting. Om dit goed in praktijk te brengen, is niet alleen technische kennis noodzakelijk, maar ook kennis van de landbouwwereld.

“We willen gaan samenwerken met experts die er veel verstand van hebben. Wij hebben niet in Wageningen gestudeerd en hebben dus geen kennis van de planten zelf. Dus in die zin faciliteren wij de expert met veel kennis van een gewas. Dat is onze rol. Wij zijn degenen die de data verzamelen en beschikbaar maken voor de klant, dat is waar wij ons op richten.”

“Belangrijk te zien waar de behoefte is”

Landbouw is dus de eerste toepassing, maar daar gaat de bouw van een echt professionele drone aan vooraf. De vraag is waarom? De hobby drones waar nu veelal mee wordt gevlogen, lijkten toch ook te voldoen. Maar die situatie zal volgens Haken worden achterhaald wanneer de wet- en regelgeving zal worden aangescherpt. “Waar het naartoe gaat is dat de regelgeving veel strenger wordt en dat drones aan dezelfde eisen moeten voldoen als de bemande luchtvaart.”

Het moet dus allemaal veel robuuster. Avular timmert wat dat betreft hard aan de weg. “Als je bijvoorbeeld vliegt met heel veel wind, hebben wij de techniek in huis om een verstoring door een windvlaag te corrigeren, dus dat de drone weet wat hij moet doen om terug te komen op z’n eigen positie. Daardoor kunnen we een veel veiliger platform bieden.”

Kennis is opgedaan op de TU van Eindhoven. “Onze achtergrond ligt op de TU van Eindhoven en wat je daar krijgt, is heel veel robotica en die kennis nemen we mee in de drone. Vooral ook automotive kennis. Er zijn allemaal standaarden waar je aan moet voldoen om veilig iets in elkaar te zetten.”

Dat Avular niet het enige bedrijf is dat daar aan werkt, snapt Haken heel goed. Maar erg veel zorgen lijkt hem dit niet te baren. “Ik denk dat wij groot kunnen worden. De komende jaren zal het kaf van het koren worden gescheiden en dan krijgen wij een plek binnen de professionele markt. Wij bouwen een drone die kan voldoen aan de eisen die nu al worden gesteld aan vliegtuigen en auto’s. (…) Ik zie de NASA niet snel samenwerken met de landbouw. Het is een combinatie van dingen: het gaat niet alleen om een drone hebben, maar ook zien waar de behoefte is.”

En dat is wat Avular gaat laten zien op de demo day op 6 februari: “Niet alleen een vliegende drone maar ook een hele concrete case van een klant die opgelost moet worden. Die twee dingen samen: de drone met de technologie en de case, dat is wat we gaan presenteren”. En nu maar hopen dat investeerders dan willen instappen.


Geplaatst in

Delen

0
2


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.