Project Re:brief van Google – recht in het hart van reclamemakers

14 maart 2012, 07:26

Iedereen die in de reclame werkt, zal een nieuw project van Google met veel bewondering en een grote glimlach bekijken. Ik in ieder geval wel. Project Re:brief van Google laat klassieke reclamecampagnes herleven met de techniek van tegenwoordig. Uiteindelijk is het een salestool voor de (nieuwe) display advertising technieken van Google. Maar potverdikkie, hoe recht in het hart van reclamemakers kun je het krijgen?

Project Re:brief

Men neme een reclameklassieker inclusief de originele bedenker daar van. Samen met een creatief team van 'deze tijd' wordt de 'big idea' van destijds uitgewerkt naar een campagne anno 2012. Voornamelijk digitaal dus. En de digitale communicatiewereld is toch vaak science fiction voor deze reclamehelden, dus een stukje scholing is gewenst. Vervolgens wordt de nieuwe campagne gepitched aan het merk door dit gelegenheidsteam. Over ware druk op je schouders gesproken.

Het eindproduct is een documentaire van regisseur Doug Pray (bekend van Art & Copy). In aanloop naar de documentaire toe, zijn er al 2 projecten gereleased: Coca Cola's 'Hilltop' en Volvo's 'Drive it like you hate it'.

Coca Cola's 'Hilltop'

Lang voor mijn tijd (1971), maar zelf ik ken deze klassieker. En kan zelfs de tune meezingen (niet dat je dat wilt, overigens..). Samen met Harvey Gabor (destijds art director bij McAnn-Erickson) heeft het team de originele briefing omgezet naar 2012. Mooi om te zien dat de wereld van social networking een extra dimensie geeft aan het originele idee van mensen over de hele wereld blij maken met een coke.

Demonstrate Coca-Cola’s power to connect people while highlighting the global ambitions of the Coca-Cola brand.

Bekijk ook de uitgebreide projectsite die bij deze opdracht hoort: Re:brief Hilltop.

Volvo's 'Drive it like you hate it'

Zelf kende ik deze campagne niet. Heeft misschien met mijn desinteresse voor auto's te maken, maar in 1962 was dit echt een pareltje van een campagne. Art Director Amil Gargano heeft erg zijn best gedaan met het nieuwe creatief team om deze campagne op een fantastische manier naar 2012 te trekken. Echt mijn complimenten. En de briefing zou zomaar in dit jaar geschreven kunnen zijn:

Communicate the reliability and durability of the Volvo brand.

Bekijk ook de uitgebreide projectsite die bij deze opdracht hoort: Re:brief Drive it like you hate it.

En dus?

Als reclamemaker krijg ik hier een heel warm gevoel bij. Fantastisch om die oude reclamehelden aan het werk te zien en dat de kracht van het idee (toen en nu) zo belangrijk is en blijft. Een mooie manier van Google om in een goed daglicht te komen (voor zo ver dat nog niet het geval was) bij reclamebureaus. Geen harde sales, maar heerlijk met emotie laten zien wat YouTube voor jouw digitale campagne kan betekenen. En of het ook daadwerkelijk meer Google advertising producten gaat verkopen? Time will tell. Ik zelf kan in ieder geval niet wachten tot dat de documentaire uit komt. Jullie ook?

Sytse Kooistra
Strategy Director bij Isobar

Sytse werkt als Strategy Director bij digitaal creatief bureau Isobar. Hij heeft een digitale achtergrond, respect voor sterke merken en een zwak voor speciaalbier.

Categorie
Tags

4 Reacties

    SebastiaanHu

    Ik ben ook erg benieuwd wanneer de documentaire uit gaat komen! Heerlijk zo’n feel-good gevoel!


    14 maart 2012 om 09:17
    Saskia de Laat

    Kippenvel! Prachtig!


    14 maart 2012 om 12:28
    Mark

    mooie don’t be evil camapagne 🙂


    16 maart 2012 om 09:54
    pvoogt

    Die Coca Cola film is zo f*cking mooi dat ik er met tranen van ontroering naar heb zitten kijken. Ge-wel-dig!


    20 maart 2012 om 08:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!