Postbank en iDEAL… wat een drama

2 december 2005, 09:33

Aansluiten op iDEAL in enkele dagen? Als je geluk hebt, misschien. Al sinds 13 oktober probeer ik een aansluiting te regelen via de Postbank, mijn zakelijke bank. We zijn inmiddels een kleine twee maanden verder en na enkele haperingen is mijn aanvraag nog steeds ergens halverwege in de behandelprocedure. Ik wordt er doodmoe van en overweeg om over te stappen naar de Rabobank.

13 oktober heb ik me vol vertrouwen aangemeld voor de nieuwe internet-betaalmethode via de Postbank. Ze hebben hiervoor een site opgezet met everything you need to know dus het zou een appeltje-eitje moeten zijn dacht ik. Maar dagenlang na mijn inschrijving hoorde ik niks. Pas een kleine twee weken later ontvang ik eindelijk bericht:

Na controle van het door u opgegeven KvK nummer blijkt de door u opgegeven juridische bedrijfsnaam niet overeen te komen met de juridische bedrijfsnaam in de KvK registers.

Pardon? Ik zal mijn eigen bedrijfsnaam niet kennen? Mijn gegevens gecontroleerd zoals ik die had opgegeven, voor de zekerheid een splinternieuw uittreksel van mijn eigen bedrijf gekocht (wat een lekker land is dit toch) bij de Kamer van Koophandel om het mee te vergelijken… niks mis mee. Klopt gewoon als een bus. Ik bel naar de Postbank. Na enkele malen heen en weer schakelen en zoeken komt de aap uit de mouw: een tikfout in mijn rekeningnummer. Ik had een 2 ingevuld waar een 5 had moeten staan. Dom, maar goed, het kostte de bank dus twee weken om te zien dat dat niet klopt en om vervolgens een totaal andere reden voor afwijzing terug te sturen.

Maar geen nood, ik kon mijn rekeningnummer gewoon aanpassen bij mijn registratie, en dan zou het verder geen probleem moeten zijn werd mij verzekerd. Niet dus. Aanpassen bleek onmogelijk dus er moest opnieuw geregistreerd worden.

De nieuwe registratie bleek wel goed te werken en de dagen die volgden ontving ik bevestigingsmailtjes, contracten, voorwaarden en de hele handel. Opmerkelijk is dat de ING/Postbank hiervoor 3 verschillende e-mailadressen gebruikte, waarvan eentje (waar het contract naar toe werd verstuurd) met een tikfout:

(…)registratie(…)@(domein).nl

(…)regristratie(…)@(domein).nl

a.floor@(domein).nl

Deze adressen zijn geen van allen gebruikt bij de eerste registratie dus daar kan het niet aan liggen. Gelukkig komen ze allemaal uit in dezelfde inbox, maar het kan bij de Postbank dus blijkbaar zomaar gebeuren dat contracten door tikfouten bij een ander uitkomen.

Enfin, het contract moest nader ingevuld en ondertekend worden teruggestuurd, te samen met de geparafeerde Algemene Voorwaarden. Dat is inmiddels een maand geleden gebeurd en sindsdien is het all quiet on the western front en heb ik taal noch teken van de bank ontvangen.

Natuurlijk zal ik zometeen maar eens bellen. Maar ik kan wel zeggen dat deze hele gang van zaken verdomd weinig vertrouwen geeft voor de toekomst.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Welleke

    Postbank en internet is volgens mij iets dat niet samengaat. De laatste “de kracht van de postbank” laat mij altijd glimlachen. Net alsof het uniek is dat je nu meerdere rekeningen kunt inzien bij het internetbankieren, hallo zeg dat doen andere banken al jaren.

    En dan die mooie codelijsten (papier) die ze jarenlang (nog steeds?) hanteerden als veiligheidsvoorziening, ook zo absurd.

    Dat je bij het postkantoor voorheen niet kon betalen met een pinpas van de andere banken omdat het postkantoor toevallig ook de postbank was, heeft bij mij ook niet echt bijgedragen aan een positief imago van de Postbank dat moet ik er wel bij zeggen 😉


    2 december 2005 om 11:38
    Deef

    Na ABN – AMRO, Postbank en Rabobank heb ik 3 woorden voor je Floor: International Netherlands Group


    2 december 2005 om 12:05
    Robbert

    Ware het niet dat de Postbank onderdeel is van de ING…

    De Postbank is een stuk goedkoper dan de Rabobank voor iDeal, dus dat zie je misschien terug in het feit dat je ‘wat’ geduld dient te hebben, en een catch-all e-mailadres 😉


    2 december 2005 om 12:10
    Peter Bonjernoor

    Ligt niet echt aan de Postbank, denk ik. Ik heb het vermoeden dat ze het uiteindelijk maar gelanceerd hebben, ondanks dat ze er nog steeds niet klaar voor waren – het was immers al te vaak aangekondigd en weer uitgesteld.

    Bij de ABN-AMRO hebben we het direct aangevraagd, 6 oktober voor de tweede keer, half oktober een remindermailtje gestuurd, 11 november een mailtje ontvangen met daarin instructies wat te doen als we iDeal aan wilden vragen (sic), gebeld, formulieren ingevuld, KvK uittreksels wederom opgestuurd, nog meer formulieren ondertekend, en 17 november eindelijk de merchant ID ontvangen.

    Nee, vertrouwenwekkend is het niet…


    2 december 2005 om 12:13
    Mark

    Postbank is gewoon een zwaar zuigende bank.

    Genoeg slechte ervaringen met bankieren (internet en Real life), Hypotheken, tarieven, service, bereikbaarheid.


    2 december 2005 om 15:33
    tom deels

    heb je het niet gewoon al geprobeerd? bij mij werkte het een en ander al toen ik de contracten opgestuurd kreeg.


    2 december 2005 om 17:47
    mowgli

    …en dat terwijl ik iemand ken die iDeal heeft genomen via een Payment Service Provider, Buckaroo, die was dezelfde dag nog online…


    19 januari 2006 om 14:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!