Post wint het voorlopig van elektronisch

2 december 2002, 22:35

Gedrukte direct mail blijkt voorlopig effectiever te zijn dan elektronische direct mail. DM via e-mail wordt meer gelezen, maar DM op papier leidt tot meer bestellingen. Dit blijkt uit een vergelijkend onderzoek onder consumenten van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerci?le Communicatie (SWOCC).

Elektronische DM-campagnes kosten maar een vijfde van wat moet worden uitgetrokken voor een traditionele DM-campagne. Bovendien kan de inhoud aantrekkelijk worden gepresenteerd met beeld en geluid en interactief op de wensen van de ontvangen worden aangepast.

Uit het onderzoek komt echter naar voren dat elektronische DM nog in de kinderschoenen staat. Bedrijven beschikken vaak over niet meer dan een e-mailadres waardoor gerichte mail op basis van klantprofielen nog niet mogelijk is. De dreiging bestaat dat tegen de tijd dat bedrijven in staat zijn e-mails te versturen die aansluiten bij de belangstelling van de klant, de consument inmiddels schoon genoeg heeft van de grote hoeveelheden ongerichte mail die hij keer op keer in zijn mailbox krijgt. Vooralsnog blijkt dat mensen liever het oude vertrouwde papier gebruiken om een bestelling te plaatsen of een aankoop te doen.

http://www.pscw.uva.nl/swocc/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!