Petje af voor de makers van innovatieve digitale out of home-oplossingen

27 december 2012, 12:29

Het jaar zit er weer bijna op en dus is het tijd om even terug te blikken op een enerverend jaar voor de digital out of home-markt (DOOH). Ook lijkt het me zinvol om, aan de hand aan een aantal voorbeelden, vooruit te blikken op wat ons de komende periode te wachten staat, ook in Nederland.

2012 was voor de out of home-markt (OOH) in meerdere opzichten gedenkwaardig. De groei van het marktaandeel in de mediabestedingen toont aan dat het digitale “buitenscherm” door steeds meer marktpartijen is geaccepteerd als volwaardig medium. Een groot deel van die (h)erkenning ligt in het feit dat steeds meer alledaagse voorwerpen het label smart opgedrukt krijgen omdat ze op een of andere manier verbonden zijn met internet. Aangezien die slimme apparaten (let wel, niet alleen mobiele telefoons en tablets) interactie mogelijk maken tussen digitale schermen en de consumer-on-the-go is de commerciële waarde van diezelfde schermen (en locaties) aanzienlijk toegenomen. Tenslotte laten connected devices de facto vingerafdrukken na die exploitanten en adverteerders een veelheid aan gedetailleerde informatie verschaffen over het consumentengedrag.

Meer dan bij andere media wordt de gemoedstoestand (mood) van de consument buitenshuis bepaald door de omgeving waar hij of zij zich op dat moment bevindt. Bij DOOH is, in tegenstelling tot bij andere media, de consumenten-ervaring te beïnvloeden middels aansprekende digital signage-uitingen. Anno 2012 wordt duidelijk dat de juiste combinatie van technologie (incl. sociale media-integratie) en creativiteit, de aandacht van de consument verhoogt. Hierdoor kan de betrokkenheid bij een merk sterk toenemen, met vergroting van merkloyaliteit als gevolg.

Innovatieve projecten

Om een idee te geven over de verstrekkende mogelijkheden van DOOH-toepassingen, volgt hierbij een aantal innovatieve projecten, die eerder dit jaar het levenslicht zagen.

BMW i: A Window into the Near Future

Een van de meest spraakmakende DOOH-implementaties dit jaar, is het BMW i-project in New York, waarbij middels augmented reality voorbijgaande auto’s veranderden in conceptuele modellen.

Hijack the customer

Digital signage in combinatie met location-based services en vernuftige mobiele toepassingen kunnen daadwerkelijk omzetverhogend werken, zoals door retailer Meatpack in Guatemala is bewezen.

Find the Titanic

Dat de inzet van digitale signage-schermen niet uitsluitend een commercieel doel heeft en ook toegepast kan worden om educatieve redenen wordt duidelijk met het Find the Titanic-project van het Mystic Aquarium in Mystic, Connecticut.

BrandScreen

Al eerder heb ik op Marketingfacts melding gemaakt van de innovatieve en onderscheidende mogelijkheden die BrandScreen biedt aan merken zoals KLM en Johnnie Walker om zichzelf te presenteren en daarbij tegelijkertijd de brand experience verhoogt.

AT&T

Het zal niemand verbazen dat digital signage-toepassingen vooral voor het retail instore-segment van grote betekenis zijn. In het najaar opende AT&T in hartje Chicago een nieuwe winkel met 7 meter hoge interactieve videowalls die vanaf de straat zichtbaar zijn. De interactieve schermen bieden AT&T een platform om voorbijgaande consumenten te informeren over de laatste nieuwtjes van Amerika’s grootste telecomaanbieder.

NEO

Een interactief digital signage-concept wordt momenteel in een tiental winkels in Duitsland getest door adidas voor NEO, een nieuw casual-merk gericht op teenagers. In de interactieve digitale etalage kunnen consumenten met hun mobiele telefoons browsen naar de nieuwste NEO-producten zonder dat ze daarvoor een app hoeven te downloaden of een QR-code te scannen.

Monterey Bay Acquarium

Al jaren wordt gesproken over het implementeren van interactieve toepassingen bij abri’s en eindelijk lijkt het erop dat bushokjes binnenkort niet alleen analoge posters tonen, maar dat het wachten op de volgende bus, trein of metro, interactief “opgeleukt” wordt.

Inwindow Outdoor lanceerde dit najaar in San Francisco op 13 locaties een advertentiecampagne voor het Monterey Bay Acquarium. Met behulp van touchscreens en gebruikmakend van augmented reality worden de bushaltes omgevormd in een 50-meter onderwateraquarium waar de reiziger interactief kan communiceren met o.a. schilpadden en sardientjes. Vervolgens werd de gebruiker gevraagd om een gepersonaliseerde ansichtkaart te uploaden naar Facebook en/of Twitter. Uiteindelijk zijn meer dan 32.000 interacties geregistreerd en hebben meer dan 43.000 mensen hun foto laten nemen.

Andere projecten?

Bovenstaande opsomming is geheel willekeurig en ongetwijfeld zijn er nog een groot aantal andere projecten meer dan noemenswaardig. Ik nodig dan ook graag alle lezers uit om voorbeelden aan te voeren en een discussie op gang te brengen. Wie weet borrelen zo op waardoor het geknakte consumentenvertrouwen in Nederland weer wat nieuw leven wordt ingeblazen.

The way in which we are communicating is changing rapidly and since we are all consumers, we are all part of this changing world. Marketing- and media strategies will have to be re-written, so let's sharpen our pencils and get the show on the road. http://www.linkedin.com/pub/dir/john/goedegebuure

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!