• Mobile
    wordt gesponsord door

Periscope als startschot van jouw realtime marketing

Periscope als startschot van jouw realtime marketing

Periscope maakt het livestreamen van video’s voor iedereen toegankelijk. Via je Twitter-account log je in en je begint direct met jouw hoogstpersoonlijke uitzending.

Periscope biedt ook voor bedrijven veel mogelijkheden. Het is op dit moment misschien wel de meest persoonlijke manier van socialemedia marketing. Lees meer over de mogelijkheden en bekijk een aantal succesvolle Periscope-campagnes. 

Waarom livestreamen?

Het live uitzenden van video’s op het internet is bezig aan een opmars. Via apps zoals Periscope en Meerkat zet je zelf eenvoudig een livestream op. Dankzij de camera van je smartphone ben je zelf de cameraman in de door jouw geregisseerde uitzending. Iedereen die beschikt over dezelfde app kan live naar jouw uitzending kijken. Een livestream geeft een onbewerkt kijkje in jouw leven.

Deze (nieuwe) vorm van socialemedia is sterk in opkomst. Dit komt met name door het steeds sterker wordende 4G netwerk en de grote databundels. Iedereen kan, wanneer dan ook, een livestream opzetten van goede kwaliteit. De echte doorbraak kwam tijdens een Amerikaans festival (SXSW), waar via Meerkat iedereen het festival live kon ‘bijwonen’ via hun smartphone. Natuurlijk kon Twitter niet achterblijven en kwam vrijwel direct met een eigen livestream app: Periscope.  

And the winner is?

Meerkat en Periscope zijn op dit moment dé grote jongens. Ondanks dat Meerkat het livestreamen op de kaart heeft gezet, gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar de livestreamdienst van Twitter. Dit komt met name door het eenvoudige design van de app, de mogelijkheid tot terugkijken en de mogelijkheid om naast het streamen naar heel de wereld, ook een prive-uitzending voor genodigden uit te zenden. Zo kan je jouw video richtten op een speciaal door jouw gekozen doelgroep.

Daarnaast stuurt Periscope jouw volgers een berichtje zodra je begint met uitzenden. Persoonlijk vind ik het grootste voordeel van Periscope de optimale integratie van Twitter. Zo kan je direct je bestaande doelgroep op Twitter bereiken en vergroten. 

10 miljoen gebruikers

De livestreamdienst is erg populair aan het worden. Om dit te bewijzen bracht Periscope een aantal cijfers over de dienst naar buiten. Op 2 augustus 2015 waren er in totaal tien miljoen geregistreerde gebruikers, terwijl de app pas vier maanden actief was. Het aantal dagelijkse gebruikers lag toen rond de twee miljoen.

Elke dag wordt er gemiddeld voor zo'n 40 jaar aan video bekeken op de streamingsdienst. 

De kracht van Periscope voor zakelijk gebruik

Er zijn verschillende invalshoeken voor het inzetten van Periscope door bedrijven.

1. Q&A

Eén van de meeste gebruikte invalshoek is het houden van een Q&A. Het is misschien wel de meest persoonlijke en snelle manier om online je klanten van dienst te zijn. Simyo nam de proef op de som.

Mobiele provider Simyo besloot om Periscope te testen als klantcontactkanaal. Middels een livestream kan Simyo vragen van hun klanten sneller én op een meer persoonlijkere manier beantwoorden. Uit de eerste test bleek dat de livestream toch (nog) niet helemaal geschikt is om alle vragen live te beantwoorden.

Simyo ondervond verschillende voordelen van de livestream. Zo zou in de toekomst Periscope kunnen worden ingezet om klantvragen via een privéstream te beantwoorden. Zo geeft Simyo aan dat de app wel geschikt is om bepaalde telefoonfuncties of vragen over abonnementen uit te leggen. Anders dan bij een Google Hangout-sessie kan er niet door je heen gepraat worden, waardoor je dus helemaal zelf de controle hebt over je video en de vragen die je behandelt.

De vragen die de klanten stelden tijdens de livestream verdwenen al na vijf seconden. Op deze manier was het niet haalbaar om alle vragen zorgvuldig te beantwoorden. Iets wat bij Simyo essentieel is tijdens het klantcontact.

2. Presenteren van een nieuw product

Periscope kan ook ingezet worden bij presentaties van nieuwe producten, zoals De Hypotheker heeft laten zien. Tijdens ‘De Open Huizen Dag’ op 28 maart adviseerde ze huizenaanbieders om een rondleiding door hun huis te delen met een livestream. Als potentiële koper kon je meerdere rondleidingen live volgen en deze eventueel later terugkijken.

Verkopers konden hun stream delen via #JazekerLive in combinatie met de plaatsnaam. Wel moesten de mensen nog een beetje wennen aan de nieuwe dienst, zo viel het aantal streams (116) iets wat tegen. Daarentegen werden sommige streams toch door zo'n 100 mensen gevolgd. In totaal zorgde de campagne er voor dat er op social media zes keer zoveel over werd gesproken vergeleken met voorgaande edities.

3. Meekijken met evenementen en achter de schermen.

De echte kracht van Periscope zit hem in het livestreamen van evenementen. Zo bracht Sail Amsterdam in samenwerking met Twitter Benelux een kijkje achter de schermen tijdens Sail 2015. Twitteraars in binnen- en buitenland konden via de live-beelden van speciale social media reporters het gehele evenement live volgen.

Het account had op Periscope 735 volgers. De uitzendingen werden gemiddeld door zo’n 40 personen per keer bekeken. In totaal kreeg het account 22.294 hartjes. Hartjes zijn vergelijkbaar met de hartjes op Twitter, alleen kan een kijker er zoveel geven als hij wil.

Een ander origineel voorbeeld komt van Adidas. Het populaire sportmerk besloot om de contractverlenging van Real Madrid-ster James Rodriguez live uit te zenden via Periscope.

4. Aandacht via het medium

Uiteraard blijft Periscope ook een uitstekend kanaal om aandacht voor je product te vragen. Een goed voorbeeld hiervan was de campagne van Nationale Nederlanden.

Om de Inbrekersindex onder de aandacht te brengen werd via Periscope een live inbraak uitgezonden. De video werd al snel opgepakt, mede door het slim taggen van Dumpert en VK Magazine. De video leverde direct veel discussie op. Een week later plaatste Nationale Nederlanden pas de making of, waarna duidelijk werd wie er achter de livestream zat en wat de achterliggende gedachte was. De livestream werd online gezet om mensen bewust te maken van de risico’s op inbraak tijdens de vakantieperiode.

Checklist voor zakelijk gebruik

Mocht je interesse nu gewekt zijn om Periscope zakelijk in te zetten, dan heb ik hier nog een aantal punten die je in ieder geval mee kan nemen:

  • Deel je locatie. Behalve je volgers kan je ook nieuw publiek bereiken door je locatie in te schakelen en deze te delen. Het voordeel hiervan is dat je stream ook terug te vinden is op de landkaart. Handig, voor gebruikers die op zoek zijn naar streams bij hen in de buurt. 
  • Maak je livestream van tevoren al bekend. Kondig je livestream een aantal dagen of uren van tevoren aan. Deze aankondig kan je eenvoudig verspreiden met je volgers op andere social media kanalen. Het is wel belangrijk dat je goed duidelijk maakt wat de kijkers kunnen verwachten van je stream bijvoorbeeld door het toevoegen van een passende visual.
  • Speel in op de interactie mogelijkheden. Kijkers kunnen direct reageren op wat jij ze laat zien dus anticipeer hierop. Vragen beantwoorden en draai af en toe de camera. Verstop jezelf niet, maak het persoonlijk.
  • Vraag je kijkers om te delen. Vergroot je netwerk en het aantal kijkers door hen jouw stream te laten delen met hun eigen netwerk.
  • Schroom ook zeker niet om aan het einde van je stream de kijkers te vragen om je te volgen. Op deze manier ontvangen ze een melding zodra jij weer live bent met een nieuwe stream. 
  • Periscope heeft het voordeel om een uitzending later terug te bekijken. Maak hier gebruik van door de link van je stream door te zetten op je andere socialemediakanalen. 

Livestreamen is nog nooit zo eenvoudig én goedkoop geweest. De app staat op dit moment nog in de kinderschoenen, maar het is duidelijk dat het toekomst heeft.

Het is op dit moment misschien wel de meest persoonlijke manier van socialemedia marketing. Zo sta je via een stream direct live in contact met je klanten. Op deze manier ben je exclusief en interessant voor je klant. Heb jij zelf al ervaring met Periscope als marketingkanaal?

Credits afbeelding: HaPe_Gera via Flickr, licentie: CC BY-NC-ND (Niet-commercieel hergebruik)

Delen

0
3


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Bedankt voor de inspiratie Alex! Geeft weer nieuwe invalshoeken voor live video in social media marketing.

    geplaatst op
  • De houdbaarheid van de opgeslagen streams is beperkt (24 uur). Door je aan te melden bij https://katch.me/ (via je twitter account) en vervolgens in je aankondiging van de streams de hashtag #katch te gebruiken, blijven deze onbeperkt bewaard en heb je zelfs de mogelijkheid de streams in te korten en aan te passen of na verloop van tijd te verwijderen. Aanrader.

    geplaatst op
  • @Theo
    Thnx! Er zullen hopelijk nog veel mooie voorbeelden volgen!

    geplaatst op
  • @ Cor Karel
    Het is inderdaad zo dat een stream terug te bekijken is binnen 24 uur. Katch.me is hierin een mooie uitkomst, bedankt voor de tip!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.