Paid-only weblog

10 juni 2005, 19:27

De eerste keer dat ik het tegenkom, een weblog met abonnementstructuur. IF, nu in open beta tot 20 juni, is de “daily inspiration for brand planners and creative marketeers”. Uit de koker van PSFK (bekend van trendlog PSFK.com) komt dit online magazine in blogformaat. Verder zijn ze van plan te komen met events in de USA en Europa, forum en business directory.

De abonnementstructuur is opgezet rondom individuele en bedrijfs-abonnementen, waarbij op basis van IP-adres toegang tot de weblog wordt gegeven. Interessant businessmodel!

Frank is sinds 2000 actief als blogger. De laatste jaren is hij een actief voorstander van het open internet en het indieweb: Hou controle over je eigen domein, je eigen data en eigen netwerk. Op zijn blog https://diggingthedigital.com/ schrijft hij over deze ontwikkelingen.

Categorie
Tags

7 Reacties

    media

    Interessant! Ben benieuwd hoeveel lezers bereid zijn om $20 per maand te betalen voor toegang tot de blog.


    10 juni 2005 om 19:49
    EJ

    $20 per jaar voor de cluster businessblogs zie ik wel als reeel. Maar indien er sprake is van authentieke onderzoeken en rapporten ligt het anders.


    10 juni 2005 om 20:08
    Jurjen Koopmans

    Een Weblog met een financiële drempel vind ik zo’n slecht idee nog niet. Ik ben wel benieuwd wat zo’n community moet bieden om ‘value for money’ te leveren. Ik zou zelf die lat vrij hoog leggen, voordat ik voor een een weblog ga betalen… Ik stel mijzelf eens voor dat mediafact.nl of een andere professionele weblog €20,– per maand gaat vragen… waaraan moet dat dan voldoen???? (ik ben er nog niet helemaal uit, u wel?)

    Ook ben ik bang dat zo’n weblog (om voldoende traffic te krijgen) gratis abonnementen gaat weggeven. Immers: wie gaat er nou betalen voor een weblog zonder leden / deelnemers?


    10 juni 2005 om 20:25
    Vincent

    Bij veel weblogs komt een substantieel deel van de bezoekers via zoekmachines. Zet je het geheel achter een login dan wordt het log ook niet meer geïndexeerd.

    Technisch gezien: hoe zit het met betalende leden met een dynamisch IP-adres of providers die wisselende proxyservers gebruiken voor hun abbonnees? Ik kan me voorstellen dat je het niet op basis van gebruikersnaam en wachtwoord wilt laten werken vanwege het openbaar maken van gebruikersnamen en wachtwoorden, maar op basis van IP lijkt me niet echt gebruikersvriendelijk.

    Ik zelf zou sneller geneigd zijn te betalen voor een weblog met technische informatie binnen mijn vakgebied. Probleem is echter dat bijna alles ook al gratis beschikbaar is.


    10 juni 2005 om 21:34
    media

    Persoonlijk geloof ik niet in het platte betaalmodel voor weblogs. Korte nieuwsitems relevant voor je vakgebied zijn overal gratis te verkrijgen en dat proces (naar betaald) is onomkeerbaar. Waar ik wel in geloof is het aanbieden van betaalde toegevoegde waarde producten en diensten.


    10 juni 2005 om 22:29
    Frank

    Een betaalmodel voor korte nieuwsberichten lijkt mij ook niet haalbaar. Wat ik me bijvoorbeeld kan voorstellen als toegevoegde, betaalde dienst zijn extra multimediale mogelijkheden. Bijv. videoverslagen, audioposts, toegang tot archieven. Voorrang bij events, extra VIP-behandeling bij events? Bijv een snellere WiFi verbinding dan de “niet-leden”. Je blog is slechts onderdeel van je totaalbeleving. Die totaalbeleving moet ten gelde worden gemaakt.


    11 juni 2005 om 07:31
    Bas

    Ik betwijfel of betalen voor content ooit echt haalbaar zal zijn, behalve als je echt iets unieks biedt. Een weblog leent zich daar in de basis eigenlijk al niet voor. Als onderzoeker denk ik dat je met aanvullende onderzoeken wel kan verdienen. Bijvoorbeeld marketingfacts dat een onderzoek doet, dat in zijn weblog presenteert en het geheel verkoopt. Of een abonnement op premium zaken, dus korte artikelen gratis, het geheel er achter, de modellen, onderzoeker, etc in het premium betaal model. Want per keer betalen is ook vaak lastig, omdat veel partijen dan steeds weer budget moeten vragen en het om dermate kleine bedragen gaat…


    11 juni 2005 om 08:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!