Packet sniffing & web beacon op 212 Amsterdam

13 maart 2007, 22:15

Jim Sterne op 212 AmsterdamJim Sterne gaf vanavond bij 212amsterdam, vanuit Santa Barbara welteverstaan, een presentatie over webmetrics. Daarbij werd gebruikt gemaakt van 1 (ja 1…) webcam op zijn bureau en HSPDA van XS4ALL. Deze snelle UMTS verbinding tot 1.8 mb per seconde zorgde voor een redelijke datafeed zonder vaste kabel. Wij, 100 mannen en 8 vrouwen in Felix Meritis, zagen hem wel. Hij ons niet. Door de echo was zijn relaas af en toe moeilijk te verstaan, maar vanuit technisch perspectief was het een redelijk geslaagd experiment!

Helaas was het inhoudelijk een aanfluiting. Sterne, in het dagelijks leven consultant en auteur op het gebied van e-marketing, hield een monoloog van een dik half uur over twee aspecten van webmetrics: waar komen de data vandaan en hoe gebruik je die data als input voor beleids- en besluitvorming.

Sterne dacht blijkbaar dat ie met een derde wereld land te maken had, want zijn verhandeling was erg abstract en had net zo goed in 1998 gehouden kunnen zijn. Maar goed, toch even inhoudelijk: die data komen (uiteraard) van logfiles, referers, cookies en primair onderzoek (gewoon vragen en/of observeren dus). Ook wat nieuws geleerd, bij webmetrics gaat het ook over web beacons en packet sniffing. Volgens Sterne gaat het allemaal uiteindelijk om de vraag “How do we make our website better?” (goh). Het antwoord? “Dat hangt er vanaf hoe je succes definieert! Door 3 dingen te bepalen:

1. wie is je publiek?

2. wat wil dat publiek bereiken, waar heeft men behoefte aan?

3. hoe goed slaag jij er in om hen daarbij te ondersteunen? (quote unquote)

Onbedoeld vatte een van de aanwezigen de avond kernachtig samen toen hij via de vraag stelde: “Een interessant verhaal Jim, maar niet anders dan wat je vier jaar geleden ook al vertelde. Wat zijn de ontwikkelingen in dit vakgebied nou eigenlijk?” Vragen uit de zaal werden overgetypt in een soort chatbox, en de moderator besloot maar om het eerste deel van de vraag niet over te nemen. Iemand stelde nog een slimme vraag waar Sterne zich sterk uit redde. De vraag was wat de betekenis is van de opkomst van tabsgewijs browsen (Firefox, Explorer 7) voor webmetrics. Lastige vraag natuurlijk, maar Sterne zei gewoon dat je dat oplost met usability testing. Geweldig.

Anyway, als jouw ding webmetrics is had je er vanavond niet bij hoeven zijn. Dan kun je je beter wenden tot de WebAnalyticsAssociation.

Dit interview met Stern is ook wel aardig overigens. En bookmark beslist Marketingfeeds.

Sinds het voorjaar van 2006 ben ik zelfstandig ondernemer. Mijn bedrijf heet Yessence Marketing, een samentrekking van zowel mijn denken vanuit het positieve en mogelijkheden als mijn streven naar het vinden van de kern en de smeerolie waarop die kern draait. En dat dan binnen Marketing en E-business waarbij mijn kracht ligt in de sfeer van strategie, analyse, kennis en didactiek. Mijn specifieke expertise is gelegen in het begeleiden van e-marketing vraagstukken binnen het media- en uitgeefdomein. Dat kan dan bijvoorbeeld gaan om een marktverkenning vanuit de vraagstelling "welke kansen bieden nieuwe media voor onze organisatie?", om het ontwikkelen van de bijbehorende activiteiten, om het (laten) ontwikkelen van pilots en webapplicaties die daarbij passen en om de organisatorische aanpak er van (HR, finance, sales etc). Een typisch voorbeeld hiervan was mijn project bij CNR Entertainment (www.cnrentertainment.nl), een platenmaatschappij in Naarden. Hier heb ik een aantal strategische sessies verzorgd met als doel te achterhalen en vast te stellen wat de uitdagingen zijn voor een speler in deze tak van sport. Vervolgens zijn we projectmatig aan de slag gegaan met de ontwikkeling van meerdere concepten om e-business activiteiten en producten te ontplooien en op dit moment zijn we er met 1 aan de slag: een innovatief web2.0 achtig comedyportal onder de naam www.arcade.tv. Voorts ben ik business manager van het Interactive Advertising Bureau Nederland (www.iab.nl), de brache-organisatie voor exploitanten, bureaus, advertentienetwerken en adverteerders in de online marketing industrie. Daaromheen heb ik een aantal opdrachtgevers in het educatieve segment, zoals ICM (www.icm.nl) waarvoor ik NIMA B en e-marketingtrainingen verzorg, het Instituut voor Interactieve Media (www.iam.hva.nl) en de LOI (www.loi.nl) waarvoor ik NIMA C cursusmateriaal ontwikkel. En ik bekleed een buitengewoon boeiende functie bij Hogeschool TIO (www.tio.nl) als lector e-business.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Yeahroderick

    Hi Bart, doen we mee aan een ‘zoek de verschillen’ wedstrijd ofzo? .com / .org, IK zie het niet 🙂


    14 maart 2007 om 07:15
    Roy Huiskes

    Ik heb gister besloten om 17.00 uur dat ik niet 2 uur in de trein ging zitten om naar iemand over een gecomprimeerde (HSDPA) verbinding te gaan zitten kijken. Als ik dan nu inhoudelijk zie waarover het gaat dan ben ik helemaal blij.

    In deze tijd van de multimedia had je dit net zo goed in ‘second life’ kunnen doen of iedereen thuis mee kunnen laten genieten, want de reistijd woog voor mij niet op tegen de te krijgen informatie.


    14 maart 2007 om 07:27
    traffic4u

    @Roy: Toch ben ik van mening dat je zeker wat hebt gemist gisteren. Wellicht was de presentatie niet echt wat ik er van had gehoopt. Maar het na praten met collega’s en marketeers over webanalytics e.d. was het meer dan waard om vanuit Groningen op en neer te komen. Naast dat het nuttig is, is het ook erg gezellig om met anderen uit de branche een biertje te drinken. Dit zijn de krenten uit de pap die het werk mede zo leuk maken!

    (N.b. Wij zijn partner in 212, dus mijn mening is (uiteraard) ietwat gekleurd)


    14 maart 2007 om 07:34
    Bart van Poll

    @Roderick: Tja, het was maar een tip. Klik maar eens op de link in je stukje…


    14 maart 2007 om 07:50
    Roy Huiskes

    @Gert-Jan,

    Ik had graag willen komen om erover te praten met collega’s natuurlijk, maar de 4 uur in de trein en de ruimte die ik dan over had gehad voor de borrel hebben me anders doen besluiten, wat overigens niet wegneemt dat ik nog steeds wel benieuwd ben naar de presentatie hoor, want overal kun je wat van opsteken.

    (Alsin: mocht mijn vorige posting te negatief zijn, zo bedoelde ik het niet, hulde voor de 212 groep voor zo’n gratis beschikbaar seminar.)


    14 maart 2007 om 08:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!