Ori?ntatiegedrag Nederlandse beroepsbevolking volledig blootgelegd

31 januari 2003, 20:59

Onderzoek onder 20,000 Nederlanders toont aan dat de gedrukte media het over het geheel genomen moet afleggen tegen Internet als het gaat om het zoeken naar een andere baan. In het onderzoek zijn ruim 500 dagbladen en tijdschriften, internetsites, headhunters en uitzendbureaus meegenomen.

De Intelligence Group is een nieuw bureau voor onderzoek van de arbeidsmarkt en arbeidsmarktcommunicatie. Het bureau is eind 2002 opgericht door Geert Jan Waasdorp (arbeidsmarktanalist), Lennon Wiarda (sales en markting), Ben Rogmans (mediaconsultant) en Ed Barzilaij (adviseur). De Intelligence Group opereert onafhankelijk.

Het bureau doet in opdracht van werkgevers, headhunters en uitgevers gedetailleerd arbeidsmarktonderzoek, bijvoorbeeld naar arbeidsmotieven, de redenen om van baan te veranderen of naar de aantrekkingskracht van alle branches, waaronder het onderwijs en de zorg. Uit een controle van de Stichting voor Economisch Onderzoek van de Universiteit van Amsterdam blijkt dat het onderzoek representatief is voor de gehele Nederlandse beroepsbevolking (offline en online).

Uit het eerste onderzoek, de kleur van de arbeidsmarkt, bleek onder meer dat de Nederlandse beroepsbevolking nog steeds een optimistische inschatting heeft van de eigen kansen om bij onverhoopt ontslag een nieuwe baan op hetzelfde niveau te vinden. Hierover is in tal van dag/ en weekbladen gepubliceerd.

Inmiddels is het tweede onderzoek van de Intelligence Group gereed. Het gaat om de Media Matrix, waarin is onderzocht op welke wijze de Nederlandse beroepsbevolking op zoek gaat naar een andere baan. Hiervoor is onderzoek gedaan onder bijna 20duizend Nederlanders. Hierin zijn ruim 500 dagbladen en tijdschriften, internetsites, headhunters en uitzendbureaus meegenomen. Hieruit blijkt dat de gedrukte media het over het geheel genomen gaan afleggen tegen Internet. Toch blijft in de lijst van meest geraadpleegde mediumtypen het regionale dagblad op de eerste plaats staan.

Enkele opmerkelijke conclusies zijn:

De Nederlandse arbeidsmarkt is voor het overgrote deel een regionale markt. Alleen universitair opgeleiden ori?nteren zich voor een nieuwe baan landelijk. Bij alle andere groepen staan de regionale dagbladen bovenaan. HBO?ers zoeken naar een baan in de regionale krant (44%), de Volkskrant (21%) en de telegraaf (16%). Universitair geschoolden kijken eerst in de Volkskrant (34%) en dan in de regionale krant (23%).

de top vijf gedrukte media voor hbo?ers zijn:

Regionaal dagblad 44%

de Volkskrant 21%

De Telegraaf 16%

Intermediair 9%

Algemeen Dagblad 7%

de top vijf gedrukte media voor wo ers zijn:

de Volkskrant 34%

Regionaal dagblad 23%

Intermediair 14%

NRC Handelsblad 13%

De Telegraaf 9%

Onder hoger opgeleiden wordt internet vaker gebruikt als ori?ntatiebron op de arbeidsmarkt dan de gedrukte media. Monsterboard is de grootste site met 12 %, daarna volgt intermediair met 10 %. Wel is er een enorme versplintering van de vacaturesites. In het onderzoek worden meer dan 250 sites met vacatures genoemd. Een voorbeeld: de top acht vacaturesites worden samen net zo vaak gebruikt door hbo?ers als de regionale krant. Onder mensen met een mbo opleiding neemt het belang van internet snel toe.

de top vijf internet sites voor hbo ers zijn:

monsterboard.nl 11%

intermediair.nl 9%

stepstone.nl 6%

jobtrack.nl 5%

werk.nl/cwinet.nl 4%

de top vijf sites voor wo ers zijn:

intermediair.nl 15%

monsterboard.nl 13%

stepstone.nl 6%

jobnews.nl 5%

nationalevacaturebank.nl 3%

Bron:

http://www.perssupport.anp.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!