Organisaties gaan van 1.0 naar 3.0

22 oktober 2014, 09:30

Eigenlijk is het niet nodig om Marco Derksen te introduceren, maar voor wie het nog niet weet: hij is de oprichter van Marketingfacts. Hij begon deze inmiddels zeer succesvolle community om zijn liefde voor internet en de mogelijkheden van online marketing te delen met de wereld. Tegenwoordig is hij wat meer naar de achtergrond van Marketingsfacts geschoven, maar dat betekent niet dat hij stilzit, integendeel.

Deze blogpost is geschreven door David Huijzer, uitgever/hoofdredacteur van inct.

We ontmoeten elkaar ‘onderweg’ op Den Haag CS. Ooit was Marco lid van de adviesraad van inct, dus beginnen we met bijpraten. Het blijkt dat Derksen al lang niet meer ‘alleen maar Marketingfacts’ is. Sterker nog, de laatste jaren heeft hij vanuit zijn eigen bedrijf Upstream een aantal nieuwe ‘marketingfactsachtige sites’ helpen ontwikkelen. Zo heeft hij onder meer Arnhem Direct, Sportnext en Travelnext ontwikkeld.

Allemaal variaties op het thema waarop ook Marketingsfacts gestoeld is: community’s. Bij die community’s ligt de focus niet op het verkrijgen van abonnees of leden, maar vooral op het opbouwen van relaties en daar (betaald) toegevoegde waarde aan leveren.

Zijn advieswerk met Upstream groeide uit tot een serieus consultancybureau met circa vijftien vaste medewerkers, maar vorig jaar besloten Derksen en zijn zakelijke partner een andere strategie te volgen. “Het is nu weer een netwerkorganisatie, waarbij ik ook weer kan doen wat ik leuk vind: veel verschillende dingen doen en vooral nieuwe dingen ontwikkelen.”

Naast zijn advieswerk houdt Derksen zich ook bezig met onderwijs: hij geeft les op verschillende instituten waar hij zijn visie en kennis deelt. Als ik hem vraag hoe hij naar de uitgeefwereld kijkt, pakt Derksen mijn aantekenblok en tekent zijn model ‘3.0’ .

“We gaan naar connectiviteit, dat wordt de cruciale factor. Op inct.spiratie zal ik onder meer vertellen hoe we van grote zendende organisaties (1.0) naar interactieve organisaties zijn geëvolueerd (2.0). Nu zijn we op weg naar de netwerkeconomie, waarin connectiviteit centraal staat (3.0). Als je dit model bijvoorbeeld toepast op de reisbranche: 1.0 is OAD, 2.0 is Booking.com en 3.0 is Airbnb.”

“De weg daar naartoe is best complex. Je moet kunnen zeggen waar je voor staat en waar je heen wilt. Volgens mij is de basisvraag: waarom besta je als organisatie? Met een duidelijk antwoord daarop trek je mensen aan.” Derksen laat zien wat hij bedoelt aan de hand van een boek over exponentiële organisaties dat dit najaar verschijnt. Daarin wordt gesteld dat succesvolle nieuwe bedrijven in een paar simpele woorden kunnen uitleggen wat ze doen en vooral waarom. Volgens Derksen is dat de sleutel om mensen mee te krijgen: een doel waarmee ze zich kunnen identificeren, dat ook van henzelf kan zijn.

Korting voor lezers Marketingfacts

inct.spiratie vindt plaats op 19 november 2014 in Zonheuvel in Doorn. En dankzij het partnership tussen Inct en Marketingfacts voor dit bijzondere kennisevent, krijg jij als lezer/bezoeker van Marketingfacts 30 procent korting. Als je je aanmeldt met de actiecode mf14 betaal je geen € 499, maar slechts € 349,30!

Gratis naar inct.spiratie 2014?

En misschien ga je dan zelfs wel gratis naar het event, want onder de aanmelders met de code mf14 verloten we 2 vrijkaarten. Na je aanmelding is het dus handig om even te wachten met de betaling: een week voor het congres (op 12 november dus) maken we bekend wie er gratis naar dit event mag komen!

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!