‘Opt-out bannering’ door XS4ALL

11 mei 2005, 14:00

XS4all heeft een banner met ‘nee-sticker’ geintroduceerd, waarmee een sitebezoeker voortaan banners van XS4all kan weren.

De noviteit is voor het eerst te zien op NRC.nl, de krant waar Xs4all in de papierversie vrijwel dagelijks op de voorpagina adverteert. Vanwege haar maatschappelijke verantwoording presenteert XS4all de banner met een ‘Nee’-knop. Wie daarop klikt krijgt de volgende tekst:

“U hebt, in een Xs4all banneradvertentie, op Nee geklikt. Hier kunt u aangeven dat u de online banners van Xs4all niet langer wenst te zien. In plaats daarvan zal een statische advertentie van een goed doel getoond worden. Om de XS4all banners weg te filteren, moeten we uw computer kunnen herkennen. Daarom zetten we, als u hieronder op ‘Nee tegen Xs4all banners’ klikt, een cookie op uw computer. Deze zorgt ervoor dat onze banners in de toekomst niet meer getoond worden als u via die computer websites bezoekt.

image

Geheel volgens XS4all beleid zal de cookie slechts voor dit doel gebruikt worden. Verwijdert u de cookie van uw computer, dan zult u de oorspronkelijke XS4all banneradvertenties weer zien.”

En wie vervolgens doorklikt krijgt te zien:

“De cookie is nu geplaatst. De komende drie maanden zullen de banneradvertenties van XS4all niet meer getoond worden op de computer waar u nu achter zit.” Met een link naar de XS4all-site, zodat de banner indirect toch verkeer kan genereren.

XS4all gaat ook op andere sites op deze wijze adverteren. “We hebben lang nagedacht of we reclame zouden gaan maken, want op onze eigen site laten we geen banners toe. We gaan wel adverteren op andere sites, maar niet met geautomatiseerd banners laten plaatsen via een reclamenetwerk. We adverteren alleen op geselecteerde sites en op een andere, leuke manier”, aldus XS4all-directielid Simon Hania.

Bron: Planet

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Anders

    Briljant 🙂 Het is voor de gebruiker natuurlijk zo zinloos als wat (want er komt gewoon een andere banner voor in de plaats, zij het voor een goed doel) maar het benadrukt prima een van de sterkste USP’s van XS4all: zorg voor kwaliteitsinternet voor de klant. Wat mij betreft een nominatie voor de SpinAwards 2005.


    11 mei 2005 om 13:13
    Strebertje

    Het “Nee, geen banners” kan verschillend worden geintreperteerd door de potentiele klant. Het blijft een leuke actie, maar ik vraag me af hoe effectief het is, behalve dat ze wat gratis reclame krijgen via Marketingfacts.NL.


    11 mei 2005 om 13:39
    Anders

    Ik zou die gratis reclame niet onderschatten met de lopende vuurtjes in de blogosphere van tegenwoordig. Ook media als planet.nl pikken het op. Media-aandacht zal ongetwijfeld een van de doelen zijn geweest van deze relatief opmerkelijke actie.


    11 mei 2005 om 14:02
    Anders

    Inmiddels op op Adormatie.nl, Webwereld en Dagelinks zie ik zo snel in m’n RSS-reader. Een heel mooi stuntje. Als nog een dagblad of twee het oppikt (al dan niet online) zullen ze zich in Diemen in de knuistjes wrijven.


    12 mei 2005 om 08:26
    janm

    Er stond vanochtend ook een artikel in de Volkskrant hierover.


    12 mei 2005 om 08:34
    jorn

    Ik moet zeggen dat de persaandacht ons ook behoorlijk heeft verrast. Het betreft namelijk een vrij simpele ingreep, die blijkbaar veel implicaties kan hebben in communicatieland.

    Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de mening van de MF-bezoekers over deze nieuwe vorm van opt-out. Gaat dit een standaard worden (net als bijv. een “close” button in een dhtml), of blijft het bij een “fris idee”? 🙂


    14 mei 2005 om 21:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!