Oplage dagbladen en tijdschriften onder druk

3 januari 2006, 15:59

De oplage van de dagbladen en tijdschriften blijven onder druk, zo blijkt uit de nieuwste kwartaalcijfers van HOI (Het Oplage Instituut). Dat instituut publiceerde deze week de oplagecijfers over het derde kwartaal van 2005.

Peter Wiegman, de man van de cijfers, analyseerde zowel de oplagecijfers van de dagbladen als die van de tijdschriften.

Meeste kranten verliezen abonnees

De totale oplage van de betaalde dagbladen is inmiddels gedaald tot 3,8 miljoen. Een jaar geleden was dat nog 4 miljoen (-5%). De gratis dagbladen doen intussen goede zaken. Hun oplage steeg met 14% naar 675.000. Sp!ts en Metro zijn na De Telegraaf en AD de derde en vierde krant van Nederland.

PCM heeft aangegeven dat de oplage van de dagbladen weliswaar blijft dalen, maar dat het aantal betalende klanten van het concern met 3% is gestegen. De flexiblisering van de abonnementen is een belangrijke verklaring voor die stijging.

Voor de totale oplage van de tijdschriften komt Wiegman op een daling van 1%.

Bron:

http://www.mediaonderzoek.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!