12 keer #ophef en andere buzz in januari op sociale media

29 januari 2016, 09:00

Wat gebeurde er deze maand op sociale media?

Januari is natuurlijk de maand van Blue Monday, van Driekoningen en van de nieuwjaarswensen. Maar er gebeurde veel meer op sociale media: HelloFresh belandde in een social shitstorm, er werden veel AZC-discussies gevoerd, er waren geruchten over 10.000 twittertekens en Facebooks chatapplicaties gaan de volgende fase in. In dit artikel licht ik de meeste opvallende dingen, ophef en andere buzz uit.

Merken op sociale media

  • Eenmaal klant van HelloFresh betekent altijd klant van HelloFresh. Tenminste, dat betoogt Sidney Vollmer in een blog die viral ging. Eigenaar van PR-bureau Whizpr, Willemijn Vader, beschreef in deze blog over hoe slechte service leidt tot slechte pr.
  • Redacteuren van Telegraaf.nl nemen zelden een link op naar een concurrerende nieuwssites, NU.nl doet dat het meest. NU.nl ontvangt echter zelden linkjes van andere mediatitels (volledig onderzoek). Is er een kloof tussen klassieke internetredacties en nieuwe internetredacties?

  • Ondanks dat het deze winter niet écht koud wil worden, is januari traditiegetrouw de maand van Unox. 42 procent van de berichten op Unox’ Facebookpagina ontvangen ze in de laatste week van december en de eerste van januari. Dat is niet verwonderlijk: in 7 procent van de berichten over ‘nieuwjaarsduik’, noemen mensen Unox. Lees hier de volledige Nieuwjaarsduikanalyse. Sterk staaltje brandbuilding!
  • De jaarlijkse “BTW, weg ermee!”-dagen bij MediaMarkt zijn wat rumoeriger van start gegaan dan normaal. Het viel socialemediagebruikers op dat MediaMarkt van tevoren de prijzen had verhoogd, om er vervolgens korting vanaf te halen. Een sigaar uit eigen doos, vonden veel mensen. En dus namen media het over en waren ‘sigaar’ en ‘doos’ trending rondom MediaMarkt’s sociale buzz.

Sociale netwerken

  • Twitter lag er vorige week even uit. Dat was verwarrend, want normaal als een sociaal netwerk eruit ligt gaan we er boos over twitteren (zie Facebook en WhatsApp). Opvallend was dat de activiteit op de Facebookpagina’s van merken toenam tijdens de downtime van Twitter en dat, toen Twitter weer online was, mensen er alsnog boos over gingen twitteren met #TwitterDown.
  • Twitter overweegt de limiet van 140 tekens te schrappen. Tweeps waren verdeeld over de plannen en dus reageerde @Jack direct. #Twitter10k was even trending. Ondertussen breidt Twitter haar pre-roll-advertentiemogelijkheden uit. Interessanter lijkt mij de ontwikkeling om Periscope te autoplayen in tweets, iets dat binnenkort beschikbaar is!

  • Wat moet Facebook toch met WhatsApp én Messenger? Er worden steeds meer contouren zichtbaar: er wordt nu geëxperimenteerd met nieuws zenden via Messenger, bijvoorbeeld voor alle pagefans. Ook geeft Facebook partijen toegang tot Messenger om chatrobots te bouwen, bijvoorbeeld voor het automatiseren van klantenservice of het bestellen van taxi’s. WhatsApp is nu gratis voor consumenten, zodat er zoveel mogelijk consumentendata aan Facebook gekoppeld kan worden. En WhatsApp gaat op zoek naar een nieuw businessmodel: bedrijven.
  • Facebook had meer nieuws: de Oculus Rift, de virtual reality-bril, gaat €699,- kosten. Is dat nou duur of niet? En er is ook nieuws bij Snapchat: ze zijn bezig met een API. Vaak betekent dat: er komen snel advertentiemogelijkheden. Snapchat’s CEO zegt daarover: “Not 100% right, but not 100% wrong.” Klinkt mij als een volmondig “ja”.
  • Newcom presenteerde het jaarlijkse Social Media Onderzoek. Danny Oosterveer zette hier de meest interessante bevindingen op een rij.

Wat ons verder bezighield online

  • “AZC, weg ermee!” klonk het deze maand in verschillende Nederlandse straten. We horen woordvoerders vaak zeggen dat ze werden verrast door demonstraties, maar hoe kun je als gemeente zoiets voorspellen en in toom houden? Ik schreef over crisismanagement via sociale media: hoe je als gemeente omgaat met azc-discussies.
  • Maar je kunt met sociale media niet alleen drukte voorspellen, ook epidemieën. Zie deze tweet van Marco Derksen over de griepgolf. In onderstaande grafiek zie je alle berichten over de griep deze maand, waar je een duidelijke toename ziet halverwege de maand (blauwe lijn). De oranje lijn is de grafiek wanneer we hoofdpijn hadden, dat was voornamelijk op 1 januari.

  • Bowie beheerste een paar dagen het nieuws, de hitlijsten en ook sociale media. Bekende en onbekende wereldburgers lieten van zich horen:

Tot slot nog twee mooie social cases: de periscope van Voetbal Inside werd een onverwachte hit op Facebook en kamerlid Otwin van Dijk bereikte duizenden mensen door de hashtag #jekomternietin te droppen, omdat hij de aandacht via reguliere kamervragen niet kreeg. Dat bewijst maar weer de kracht van social!

Rens Dietz
Marketingmanager bij Coosto

Rens werkt als marketeer bij Coosto. Coosto levert één tool voor alle social media toepassingen zoals monitoring, webcare en publishing. De Coosto-data bieden dag in dag uit waardevolle statistieken voor Rens om over te schrijven.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!