Op de leestafel: zakelijk WhatsAppen, de dood van PR-waarde en Coolblue als redder van V&D

20 februari 2016, 09:00

Zo, even bijlezen weer. Over de zakelijke inzet van WhatsApp bijvoorbeeld. Of het gedrocht dat PR-waarde heet. Of over Coolblue dat de nieuwe V&D kan worden. En als je bent uitgelezen, begrijp je dat we diep inspelen op je emotie, want deze tekst staat onder de grote afbeelding. Afijn, kijk maar even naar de leestafel, met grote zorg opgesteld in samenwerking met Buzzcapture.

Hoe wordt WhatsApp zakelijk ingezet? Resultaten eerste onderzoek in Nederland (Frankwatching)

Het werd volgens Jarno Duursma tijd om eens een onderzoek te doen naar de zakelijke inzet van WhatsApp. Hoe denken de early adopters erover? WhatsApp blijkt vooral ingezet te worden voor webcare en één-op-één-communicatie. De klanttevredenheid is met 8,2 redelijk hoog, zelf geven de bedrijven een iets lager cijfer, namelijk een 7,6. Wellicht dat dat komt omdat er ook nog wel wat issues zijn met de inzet van WhatsApp.

Deelnemers ervaren overduidelijk de ‘snelle gewenste reactietijd’ en ‘verwachtingsmanagement naar de klant’ als belangrijk struikelblok. De snelheid van reactie staat met 55,8 procent daarbij stevig bovenaan. Het ontbreken van een officiële API om software mee te verbinden, de juridische onduidelijkheden over commerciële toepasbaarheid en het bepalen van een ‘tone of voice’ worden ook vaak genoemd.

Sterf, PR-waarde, sterf! (Coopr)

Vorige week lag het bericht op deze leestafel van Coosto dat formule had ontwikkeld voor het toekennen van (financiële) waarde aan berichten in media. Dat is voor Jos Govaart aanleiding om in een fijn stuk het begrip PR-waarde weer eens ter discussie te stellen.

Een artikel op NU.nl is volgens Coosto ’t meest waard, maar liefst 885 euro. Dat bedrag zit me nogal dwars. Waarom is het niet 10 euro? Of 600, of 6.000? En waarom is die waarde überhaupt vertaald in euro’s? Krijg ik dat als ik publiciteit scoor op mijn bankrekening? Wordt mijn bedrijf zoveel meer waard? Nee, natuurlijk niet.

Betalen met selfie wordt officieel (Emerce)

Biometrische authenticatie, oftewel een betaling goedkeuren met je vingerafdruk of een selfie, kan wel eens groot gaan worden in Nederland, want liefst 9 op de 10 deelnemers van een proef van ABN AMRO geeft er de voorkeur aan. Maar goed, misschien deden ze daarom ook wel mee met de proef… Hoe dan ook, de proef is geslaagd en dus wordt betalen zonder pincode of wachtwoord uitgerold.

Het voordeel van biometrie ten opzichte van wachtwoorden is volgens Bol het gemak. Mensen vergeten wachtwoorden, waardoor het betalingsproces onnodig lang en complex is. Tijdens het afrekenen in een webwinkel krijgt de consument een pop-up op zijn mobiele telefoon waarin hij eenvoudig met een vingerafdruk of gezichtsherkenning de transactie kan autoriseren.

Valt Nederland voor succesvolle buurtapp uit VS? (NOS)

Het Amerikaanse sociale netwerk Nextdoor, gericht op de buurten, komt naar Nederland. De bedoeling van de app is de bewoners van buurten met elkaar te verbinden. Daarin biedt het wat extra mogelijkheden ten opzichte van bijvoorbeeld WhatsApp-groepen.

“In deze app krijg je een kaartje te zien met huisjes en je ziet precies wie in welk huisje woont”, zegt Tamar van de Paal, de baas van Nextdoor in Nederland. “In een gewone appgroep weet je niet altijd wie er nog meer wordt uitgenodigd en waar ze wonen. Met Nextdoor is dat wel duidelijk.”

‘Tv niet meer centrale scherm in de huiskamer’ (Emerce)

Onderzoek van IAB in de UK toont aan wat wij eigenlijk allemaal allang weten: de tv is niet meer heilig. Liefst 60 procent van onze schermtijd in de avond gaat op aan chatten en andere apps.

Een andere mythe, zoals IAB UK het noemt, is dat tv-kijkers tijdens een uitzending aan het beeld zijn gekluisterd. De veronderstelling dat ze andere activiteiten uitstellen tot bijvoorbeeld de reclameonderbreking klopt niet. Er wordt even vaak e-mail gecontroleerd of gechat tijdens een uitzending als tijdens de reclame.

Alleen CoolBlue en Eataly kunnen V&D nog redden (Dutch Cowboys)

Zou V&D gered kunnen worden door een combinatie van de formules als Eataly en Coolblue? Het is een interessante gedachte.

Zij deden wat V&D had kunnen doen. Voor CoolBlue bestaat er geen MediaMarkt of concurrentie, zij gaan hun eigen weg, nemen dit jaar 1.000 mensen aan omdat ze graag nog wat willen groeien.

Webshop ontdekt voordelen van ‘ouderwetse’ winkel (NOS)

En zo gek is die gedachte van Coolblue dat in de V&D-vestigingen intrekt niet, want steeds meer webwinkels krijgen ook fysieke ‘presence’ in de winkelstraten, zoals Neckermann, Futurumshop en – inderdaad – Coolblue.

“Die stenen winkels zijn extra servicepunten dicht bij de klant”, zegt Hans van Tellingen, retailkenner van onderzoeksbureau Strabo. Hij noemt de stap van webwinkels logisch. “Ze kampen toch met een essentieel probleem: de enorme kosten van de logistiek. Al die retourzendingen, vaak gratis ook nog. Dat kan bijna gewoon niet kostendekkend gebeuren. Tenzij je fysieke winkels hebt.”

Emotie vs. ratio: plaats je tekst boven of onder de afbeelding? (Frankwatching)

Je houdt er wellicht niet altijd rekening mee bij de beoordeling van je nieuwe abripostercampagne of bannerset: waar staat de tekst ten opzichte van het beeld? En past de manier waarop dat is gedaan wel bij het doel dat je ermee hebt? De optimale indeling blijkt namelijk afhankelijk van de vraag of je mensen wilt overtuigen op basis van ratio of van emotie.

Dit toont aan dat we ratio (wetenschap) op een hogere plaats in het beeld als natuurlijk ervaren, terwijl we emotie (muziek) op een lagere plaats als natuurlijk ervaren.

Japke-d. ‘We gaan ernaar kijken’ betekent op kantoor: ‘bekijk het maar’ (NRC)

Wekelijks fileert Japke-D. Bouma kantoortaal. Dat levert leuke artikelen op, zoals ook deze week. Moet je zeker even naar kijken.

Ze kijken naar je kritiek, naar de verwarming die niet werkt, naar je salaris („daar moeten we nodig weer eens naar kijken!”), naar je collega die geen reet uitvoert en naar „goede punten”. Dat zeggen mensen tenminste vaak tegen me: „dat is een goed punt, Japke-d., we gaan ernaar kijken.”

Twitter voegt zoekfunctie voor gif-afbeeldingen toe (NU.nl)

Elke week is er weer nieuws over Twitter, dat grif gedeeld wordt op Twitter. Want Twitter. Deze week was het belangrijkste nieuws dat het sociale netwerk het makkelijker gaat maken om animated gifs te gebruiken in je tweets. Marketingfacts vroeg Kanye West om een reactie.

Twitter ondersteunde al langer gifjes, nieuw is dat gebruikers nu zonder Twitter te verlaten kunnen zoeken naar de bewegende afbeeldingen.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!