Ook Amazon gaat strijd aan met iPod

16 februari 2006, 09:29

Na Microsoft heeft ook Amazon aangegeven de strijd met Apple’s iPod en iTunes aan te gaan. In tegenstelling tot Apple wil Amazon niet aan MP3 spelers verdienen, maar aan de distributie van muziek en video. En dat lijkt mij eerlijkgezegd niet zo’n goed plan…

Carl Mangold
Video Advertising & Content Producer bij Carl Mangold

Carl Mangold produceert video advertising en -content voor online marketing, van concept tot en met oplevering. Én realiseert en optimaliseert het bereik ervan, op basis van in overleg gedefinieerde KPI's. “People around the world are now watching 1.000.000.000 hours of Youtube’s incredible content every single day!” (Cristos Goodrow, Youtube) “We move towards a world where video is at the heart of all our services” (Mark Zuckerberg, 27 juli 2016) “Video is where all of media is headed right now. There is no more valuable piece of property or entity then video in the world of media at all.” (Casey Neistat, 6 sept. 2016)

Categorie
Tags

3 Reacties

    Barry

    Carl, waarom is dat geen goed idee? Amazon heeft bereik, dus waarom zouden ze geen muziek kunnen verkopen?


    16 februari 2006 om 10:29
    mangold

    @Barry: Ik denk dat de marges op muziek veel te laag zijn om er een goede business op te baseren. Apple verkoopt met iTunes verreweg de meeste muziek van alle online aanbieders ter wereld, maar verdient eigenlijk alleen maar op de verkoop van bijpassende iPods.


    16 februari 2006 om 11:56
    Erwin van Lun

    Ik denk dat Amazon wel degelijk in staat is een succesvol business model rond de verkoop van muziek op te zetten. Amazon heeft enorme ervaring op voorkeuren van mensen aan elkaar te koppelen en zet de individuele consument daarbij centraal.Amazon kan mensen gaan adviseren: ‘mensen die dit leuk vinden, vinden dit ook leuk’, of ‘gebaseerd op jouw muziekcollectie’, zou je dit nummer ook wel eens heel leuk kunnen vinden. Ik denk dat dit toegevoegde waarde oplevert waar de consument van vandaag op zit te wachten.

    Marges: dit gaat helemaal veranderen. Alleen auteur en componist verdienen straks nog aan muziek. Artiesten gaan muziekbestandjes zien als gratis promotie voor hun live-concerten en merchandising. De consumentenprijs voor muziek zal veel lager worden dan vandaag (10 tot 30 cent), de operationele kosten voor de distributeur per muzieknummer nihil en de marge is volledig voor het advies geven en voor archivering van de speelhistorie. Op dat model zet Amazon denk ik in. Niet zozer op muzieknummers verkopen online.


    17 februari 2006 om 10:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!