Ook je vrienden hebben normen en waarden, denk dus eens na

24 maart 2012, 08:10

Ontslag om uiting op Facebook terecht

Het zat er aan te komen. Een ontslag in Nederland om een posting op Facebook. En deze keer niet omdat iemand zich ‘ziek’ had gemeld en vervolgens een foto vanaf het strand plaatste. Nee, deze man die werkzaam was bij de firma Blokker liet zich heel grof uit over zijn werkgever. Niet een keer, maar vaker zelfs na een officiële waarschuwing. Terechte uitspraak van de rechter overigens, maar wat is de les die iedereen hier uit kan leren?

Watskeburt?!

Op 19 maart 2012 heeft de rechtbank in Arnhem een uitspraak gedaan in een ontslag procedure. Blokker had op 6 februari ontslag aangevraagd voor een 38 jarige magazijnmedewerker nadat deze hele grove, beledigende uitspraken had gedaan over zijn werkgever. Deze uitspraken waren een woede-uiting nadat de betreffende medewerker niet het door hem gevraagde voorschot op zijn salaris kon krijgen. Dat is frustrerend als je in geldnood zit. De medewerker heeft zich vervolgens heel erg opgefokt geuit op de werkvloer waardoor een aantal collega’s zich zelfs bedreigd voelden. Daarnaast heeft hij zijn frustratie geuit op Facebook. Deze uiting was dusdanig grof dat een van de ‘vrienden’ van de medewerker dit heeft doorgegeven aan Blokker. Voor Blokker waren het gedrag op de werkvloer en de uiting op Facebook reden om de medewerker op dezelfde dag, 16 januari, een waarschuwingsbrief te sturen.

Ruim twee weken later, op 2 februari, plaatste de medewerker wederom een bericht op Facebook. Ook dit bericht kwam in handen van Blokker en is een-op-een opgenomen in de uitspraak. Vandaar dat hij ook hieronder even staat zodat u als lezer snapt wat de ernst van de uiting is:

blokker wat een hoerebedrijf spijt dak er ben gaan werken en die mensen ook d er werken vooral me teamleider wat een gore achter de ellebogen nijmegseple nep wout je ken aan die kkstreken van hem wel merken dat hij uit nijmegen ko en wout uis geweest de hoerestumperd ooit komt mijn dag en geloof me dan st ze te janken kkhomo,s

Voor Blokker reden om de medewerker nog dezelfde dag per brief te laten weten dat dergelijk gedrag niet geaccepteerd wordt en reden voor ontslag is. De medewerker heeft zich aangegeven dat dit aan te merken is als vrijheid van meningsuiting en eiste een vergoeding van Blokker. De rechtbank heeft het bezwaar van de medewerker afgewezen en Blokker in het gelijk gesteld. Lees de volledige uitspraak hier.

Social Media richtlijnen?

Deze uitspraak laat weer eens zien dat social media richtlijnen juridisch niet nodig zijn voor een organisatie om zich te beschermen tegen het online gedrag van medewerkers. Veelal staat er in een arbeidscontract een clausule waarin staat dat je niets mag doen dat het imago van een werkgever kan schaden etc… In het geval van Blokker betrof dit een artikel waarin uitgelegd stond wat onder het gedrag van een goed en redelijk werknemer valt. Ik vertel organisaties ook altijd dat social media richtlijnen meer een advies zijn richting de medewerkers om ze te waarschuwen voor mogelijke misstappen, bedoeld of onbedoeld. Je bent het niet verplicht als werkgever om deze richtlijnen op te stellen, maar ik zie dat meer als onderdeel van goed werkgeverschap waarmee je narigheid kunt voorkomen voor beide partijen.

Privacy blijft betrekkelijk

Deze zaak geeft echter ook aan dat privacy betrekkelijk is. Ook al heb je je Facebook helemaal dichtgetimmerd volgens ons boekje, dan nog kun je niet zomaar alles zeggen. Iedereen die jij toestemming geeft om jouw berichten te bekijken kan deze delen en eventueel via een screenshot aan derden doorgeven.

Ook vrienden hebben normen en waarden

Hoe goed je al je 600 vrienden dus ook kent, niet iedereen accepteert maar alles wat jij plaatst. Zeker als je over bepaalde grenzen heen gaat loop je het risico dat ‘vrienden’ actie ondernemen. Goede vrienden zullen het eerst gewoon tegen jou zeggen en sommigen zullen je ontvrienden. Maar er zijn nu eenmaal normen en waarden in deze maatschappij, waar mensen veel waarde aan hechten. En dat laatste heeft in deze kwestie gespeeld. De uiting is niet alleen over de door Blokker gestelde grenzen heengegaan, maar ook over die van een of misschien zelfs meerdere, van de ‘vrienden’.

Tot tien tellen

Social Media geven de mogelijkheid tot impulsieve acties. Vreugde en onvrede kun je heel snel kenbaar maken met een bericht op Twitter of Facebook. En ook al zie je het als vrijheid van meningsuiting, je moet altijd nadenken hoe anderen hier op kunnen reageren. Dat houdt niet in dat je dus niets spontaans meer moet plaatsen, maar zeker in het geval van woede zou ik aanraden om eerst even rustig tot tien te tellen.

Ook de rechtspraak snapt niet alles

Overigens nog een leuk stukje ter afsluiting. Als je de volledige uitspraak leest op rechtspraak.nl dan zie je dat de Nederlandse juristen nog wel wat lessen social media kunnen gebruiken. Lees maar deze begripsverwarring uit de inhoudsindicatie:

Facebook is slechts in beperkte mate privédomein van werknemer. Begrip “vrienden “bij facebook is betrekkelijk. Bovendien is er het risico van re tweeten .

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en sales. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Onder de noemen Next Business Agency ondersteunt hij met zijn team organisaties bij LinkedIn marketing en advertising.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Angelique Kalverda

    Top artikel! Om over na te denken inderdaad…


    24 maart 2012 om 16:44
    Anne

    Terechte uitspraak (zei de leek). Evenwel, met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig…


    24 maart 2012 om 16:47
    Kevin Rommen

    Risico van Retweeten…. Geniaal!

    Waar ik wel benieuwd naar ben is de actie die in een andere situatie gebeurd zou zijn. De desbetreffende persoon vertelt dit op een feestje tegen de persoon die het naar de Blokker heeft gecommuniceerd. Zou hij het dan ook tegen de Blokker zeggen en wat zou dan het gevolg zijn? Belangrijker nog heeft deze persoon de desbetreffende persoon überhaupt wel aangesproken? Iedereen is wel eens gefrustreerd, maar wellicht (onwaarschijnlijk) is het een eenmalig iets.

    Ik ben in ieder geval geïnteresseerd in te zien op welke manier de sociale media dus onze manier van communiceren wellicht kan aanpassen.


    26 maart 2012 om 11:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!