Onzekerheden beinvloeden koopgedrag consument

30 oktober 2003, 12:31

Consumenten hebben steeds vaker te kampen met onzekerheid op het gebied van inkomen, maatschappelijke ontwikkelingen, normen en waarden en technologie. Deze ontwikkeling heeft invloed op het gedrag van zowel consument als werknemer en werkgever. Dit blijkt uit het Trendrapport 2004: Inspelen op de zekerheid van onzekerheden van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel.

Wisselende sociale structuren en nieuwe technologieen beinvloeden het koopgedrag van de consument en daarmee tevens de structuur van de detailhandel. Technologie heeft een grote invloed op zowel de frontoffice als backoffice van de detailhandel. Bovendien treedt er branchevervaging op. De consument denkt steeds meer in consumptie- of koopverwante product- en dienstengroepen en ook horeca en retail gaan steeds vaker samen. Speciaalzaken en buurtwinkels ondergaan een revival en service en betrouwbaarheid worden belangrijker. Er komen steeds meer allochtone detaillisten en een groeiend aantal hybride winkeliers die in niches kunnen opereren door hun persoonlijke benadering van de klant.

Bron:

Detailhandel Magazine nr. 10, p. 16, 2 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!