Ontwikkelingen op het gebied van wearables

28 mei 2014, 11:30

Ondanks het feit dat wearables steeds vaker in allerlei vormen en maten verschijnen, heeft de massale doorbraak nog niet plaatsgevonden. Smart watches die communiceren met mobiele telefoons en brillen die informatie geven over de omgeving zijn interessant, maar bieden nog te weinig mogelijkheden. Toch zie ik inmiddels al de nodige innovatieve toepassingen opkomen. Daarnaast verwacht ik veel nieuwe uitgewerkte ideeën in de nabije toekomst – zeker van Apple. Welke nieuwe ontwikkelingen kennen we nu? En wat kunnen we nog meer verwachten op het gebied van wearables?

De consumentenmarkt loopt voorop met het adopteren van draagbare technologie. Toch neemt het bedrijfsleven deze consumententrends snel over. Ik verwacht dat de zorgsector gaat zorgen voor de grote doorbraak van draagbare technologieën. Maar ook andere sectoren zijn druk bezig hun stempel op het wearables-concept te drukken.

Golf

Inmiddels kennen we verschillende draagbare golftechnologieën die de golfer helpen bij het verbeteren van zijn spel. Denk bijvoorbeeld aan Game Golf die de locatie weergeeft van de slag, de afstand berekent die de bal aflegt en ziet welke club je hebt gebruikt. Het product integreert snelheidsmeters, een gyrokompas voor navigatiedoeleinden, GPS en de contactloze communicatiemethode near field communication voor het volgen van het spel. SensoGlove is daarnaast een golfhandschoen waarin sensoren zijn ingebouwd. Deze sensoren kunnen de kracht van een grip uitlezen. Hierdoor kunnen golfers hun grip verbeteren, wat uiteindelijk leidt tot een betere swing.

Fashion

Jurken en portemonnees die op zonne-energie werken zijn ook al bekend. En we kunnen onze kleding of sieraden (binnenkort) zelf ontwikkelen dankzij 3D-printen. CuteCircuit bijvoorbeeld combineert haute couture met technologie, waarmee ze inmiddels tal van sterren en muzikanten hebben gekleed voor het podium of de rode loper. Het bedrijf ontwikkelde zelfs de eerste Twitter-jurk. Hierbij projecteert de jurk real-time tweets waarin een specifieke hashtag is opgenomen.

Pionier en kunstenaar Daan Roosegaarde heeft de jurk ‘Intimacy’ ontwikkeld. Deze reageert op je hartslag en het gevoel – denk aan kippenvel – dat je bij iemand krijgt. In eerste instantie lijkt het een zwarte jurk. Zodra je iemand tegenkomt die je interessant vindt, wordt de jurk op sommige delen doorzichtig. En hij werkt momenteel aan een pak voor mannen die transparant wordt als je liegt.

In een recente presentatie benoemde Daan ook de innovatieve ideeën van het modemerk Lacoste. Zij ontwikkelden het filmpje 'Polo of the Future' waarin zij een blik op de toekomst werpen op het gebied van slimme kleding. Denk dan aan het veranderen van de kleur via een ‘swipe’, het aanpassen van het logo of het bijhouden van de score van een tennismatch op het shirt.

Medische diensten

Volgens Venture Beat was het monitoren van onszelf al een grote trend in 2012, maar gaat de echte doorbraak nog plaatsvinden. We kennen al een aantal draagbare technologieën in de markt die het aantal medische controles drastisch verlagen doordat we onze eigen data kunnen beheren zoals Preventice’s BodyGuardian Remote Monitoring System. Dit systeem bestaat uit draagbare sensoren waarmee artsen allerlei medische resultaten kunnen monitoren buiten bijvoorbeeld een ziekenhuis om.

De sensoren van Avery Dennison’s Metria Wearable Technologies kun je op je dragen voor het verzamelen, berekenen en visualiseren van allerlei medische data. Hiermee kunnen artsen continu de vooruitgang van een patiënt in de gaten houden.

Het is nu afwachten wat we van Apple te horen krijgen. We weten dat ze in stilte een team hebben samengesteld van medische technologen. Hierdoor is de geruchtenmachine op gang gekomen en verwachten we dat zij de markt voor draagbare apparaten op een bijzondere manier gaan betreden. Het toevoegen van zorgtechnologie aan bestaande producten of het toevoegen van nieuwe producten zou wel eens tot een belangrijke omwenteling kunnen leiden. Denk bijvoorbeeld aan het monitoren van belangrijke medische gegevens zoals je bloedsuikerspiegel, de cafeïne die je dagelijks inneemt, en het volgen van je eetpatroon.

Naast het horloge dat we van Apple verwachten, lijkt het erop dat het concern ook werkt aan een marktplaats voor gezondheidsdiensten. Een soort van iTunes voor gezondheid en sport. Ik kan in ieder geval niet wachten op de komende ontwikkelingen!

Ingeborg van Beusekom
Sr. Marketing Communications Manager & PR bij SAP Nederland BV

Ingeborg van Beusekom is een proactieve marketing en communicatieprofessional, met veel ervaring en vaardigheden binnen de marketing mix (zowel B2B als B2C). Ingeborg is gespecialiseerd in interne communicatie, corporate communicatie, branding, marcom-strategieën bedenken en uitvoeren, en in public relations. Binnen SAP Nederland is zij als Sr. Marketing Communicatie Manager & PR werkzaam. In deze rol is Ingeborg verantwoordelijk voor de algehele externe communicatie-uitingen van SAP, waaronder werkzaamheden betreffende branding & identiteit, corporate communicatie, social media marketing en het uitbreiden van de externe merk- en naamsbekendheid. Voordat Ingeborg in 2005 bij SAP begon, heeft zij onder andere gewerkt bij VIA NET.WORKS en Kalamazoo.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!