Online Shopping in Nederland Groeit met Bijna 50%

29 januari 2003, 09:27

Volgens recente cijfers van Nielsen//NetRatings is het aantal bezoekers van e-commerce websites in December 2002 met 47,9% gestegen t.o.v. December 2001. De toename was het grootst Spanje (105,5%) en Frankrijk (71,5%).

In December 2002 bezochten 2,2 miljoen Nederlandse surfers een of meer e-commerce sites wat neerkomt op 36,9% van de actieve internet populatie. Hierbij loopt Nederland achter vergeleken met Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

De piek van de dagelijkse bezoeken ligt in de week voorafgaand aan Sinterklaas. Het aantal bezoeken per dag in de week voor 5 December is het hoogst en voor kerstmis zakt deze wat in om vervolgens omhoog te schieten tijdens de uitverkoop na Kerstmis.

Marktplaats is Marktleider

De meest populaire Nederlandse e-commerce site is marktplaats.nl met 665.000 bezoekers in December 2002. Marktplaats.nl is ook de site met de meest loyale gebruikers; 35,3% van de bezoekers in December 2001 bezochten Marktplaats opnieuw in December 2002. De sterkste groeier is kelkoo.com met een toename van 300%. De grote veilingsites eBay and Marktplaats stijgen ook sterk.

Van de gevestigde Nederlandse bedrijven hebben Wehkamp en Bol (een zusterbedrijf van ECI en Boek & Plaat) de hoogste bezoekersaantallen. Opvallend is dat bij Amazon, een van de pioniers van het internet, het aantal bezoekers daalde met 19,2% in de afgelopen 12 maanden. Waar een stijging bij Bol en Bruna (groeiend maar te klein om in dit overzicht op te nemen) valt te zien blijft Amazon duidelijk achter. Alleen in landen waar Amazon een lokale site heeft, bijvoorbeeld amazon.de in Duitsland, stijgt het bezoek nog steeds sterk maar in Itali?, Zweden, Spanje en Nederland is de toename minimaal of negatief.

De genoemde cijfers betreffen bezoekersaantallen zoals gemeten door het onderzoekspanel van Nielsen//NetRatings maar geven niet aan of men daadwerkelijk goederen online aankoopt. Een betrouwbare indicatie van het aantal kopers is het percentage van de totale bezoekers dat het beveiligde gedeelte (https sites) bezoekt. Dit percentage ligt het hoogst bij Bol (23,6%), Wehkamp (16,6%) en Amazon (8,8%). Ondanks grote populariteit gaan bij veilingsites Marktplaats en eBay relatief weinig bezoekers van de site over tot aankoop van de geveilde goederen.

Bron:

http://www.nielsen-netratings.com/pr/pr_030121_netherlands.pdf

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!