Online reismarkt vertegenwoordigt bijna 40% van totale omzet e-commerce

15 december 2003, 19:30

Het aantal reizen dat via internet wordt geboekt, is de afgelopen jaren fors toegenomen en vertegenwoordigt momenteel een waarde van zo`n 400 miljoen euro per jaar.

Tevens maken reizen een steeds groter deel uit van het totale bedrag dat aan e-commerce wordt uitgegeven – van 28% in 2000 tot 38% in 2001 en 2002. Toch is het aantal online geboekte reizen als percentage van het totaal aantal geboekte reizen nog niet erg groot. Volgens cijfers van reisbureauclub ANVR vertegenwoordigt de totale reisbranche een waarde van circa 20 miljard euro, hetgeen impliceert dat online boekingen niet meer dan 2% van het totaal aantal boekingen uitmaken. Het CBS stelt echter dat Nederlanders jaarlijks in totaal niet meer dan 9,7 miljard euro aan vakanties uitgeven, waardoor e-commerce een aandeel van meer dan 4% zou hebben. Het is bovendien om een duidelijke definitie te geven van wat er onder de term e-commerce moet worden verstaan: zo wordt het online bestellen van vliegtickets vaak niet tot de online reisomzetten gerekend. De populairste reisbureausites zijn onder meer D-reizen.nl, Happytravel.nl, Happyhome.nl, Weekendjeweg.nl en Schiphol.nl. De populairste reizensites zijn die van de ANWB en de NS.

Bron:

Adfo Web nr. 12, p. 10, 4 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!