Online op weg naar het Witte Huis (3) Rumour around the brands

3 november 2008, 05:30

{title}Het derde artikel in de serie ‘Online op weg naar het witte huis’: rumour around the brands. Obama en McCain kunnen hard hun best doen om de communicatie rondom hun persoon zelf in te hand te houden, veel mensen gaan toch aan de haal met hun merk. Soms levert dat iets positiefs voor de kandiaten op, maar tegenwoordig kan één YouTube filmpje je al miljoenen stemmen kosten. In de aanloop naar de verkiezingen, ook toen er nog een strijd heerste tussen Obama en Clinton, is er een grote hoeveelheid user generated content ontwikkeld. In dit artikel een overview van al het moois en grappigs dat de afgelopen maanden de revue passeerden (wederom met het besef dat het nooit volledig kan zijn) en de vraag: wat was jouw favoriete viral?

In de strijd om de Millennial is het particeren in viral marketing een zeer effectieve methode. Onderzoek van de Economist Intelligence Unit geeft aan dat 41% van de professionals dit een effectieve methode vindt om deze moeilijk bereikbare groep te bereiken.

{title}

In mijn

vorige artikel verwees ik ook naar onderzoek waarin bleek dat Word of Mouth een zeer belangrijke methode is om mensen tijdens verkiezingstijd te bereiken. Nou maakt dat het juist lastig, want WOM, of noem het viral marketing of welke term je er maar voor wilt gebruiken, is tegelijkertijd het middel dat het minst makkelijk te regisseren is. De kandidaten hebben zelf af en toe wel getracht om iets leuks en luchtigs te maken, maar het haalt het vaak niet bij het subtiele en grappige dat het publiek maakt. Juist omdat die niet geregisseerd zijn. Een slechte quote van Palin, een mooie compilatie van filmpjes; het zijn vaak de dingen die het publiek ontdekt die het grote succes maken (vaak ten koste van een tegenkandidaat).

Het aantal mensen dat content bijdraagt wordt steeds groter, en dus de invloed van de kandidaten zelf (of hun campagneteam) steeds kleiner. De kans dat ze nog opvallen met hun zogenaamde hilarische virals wordt steeds kleiner. Volgens eMarkter levert nu al 42,8% van de Amerikaanse internetpopulatie een bijdrage met user generated content. En dan zijn het nog niet eens Amerikanen die zoveel moois maken…

Viral video’s

De meeste rumour around Obama en McCain is de laatste maanden wel ontstaan met virale video’s. Als we kijken naar de hoeveelheid video’s die de kandidaten zelf hebben verspreid, dan lijkt het wel of de strijd om wie het wordt, met name via korte online video’s wordt gestreden.

PC world gaf zaterdag een overzicht van de 10 beste virale video’s (volgens hen dan). Helaas is in deze link een aantal filmpjes niet te bekijken omdat ze bij Hulu staan. het is een mooi overzicht, maar wel erg subjectief. Het is echter bijna onmogelijk om een overzicht te maken van de meest populaire video’s qua aantal views, aangezien ze op zoveel verschillende plekken worden geplaatst.

Op dit moment is het filmpje met de meeste Diggs (7.772 diggs) in alle topics het filmpje:”No WAY!! Sarah Palin Pranked by Radio DJs”. Maar ook een bron als Digg is bij lange na niet representatief voor de populariteit van een filmpje.

Om een grove inschatting te maken van de meeste populaire video’s, heb ik een overzicht gemaakt van alle Amerikaanse verkiezingsvideo’s die de afgelopen 20 weken bij onze eigen Viral Friday langskwamen, inclusief het recente aantal views. Bovenaan staat de meest recente bijdrage.

Wassup 2008: 3.585.551 views

Obama vs McCain Dance Off!: 1.162.503 views

5 More Friends: Don’t Vote!: 936.972 views

Paris For President: 254.151

The Return Of Terry Tate: 1.332.504

5 Friends: Don’t Vote!: 1.909.383 views

Homer Simpson Tries To Vote For Obama: 1.558.091 views

John McCain Gets BarackRoll’d: 2.017.116 views

Paris Hilton For President: 8.036.789 views

Britney and McCain in 2008: 2.471.302 views

Celeb: 2.161.014

Obama Love: 15.438 views

Time for Some Campaignin’: 1.506.794

I’m Voting Republican: 4.332.274

BarelyPolitical.com: Incredible McCain Girl: 2.459.389

In dit rijtje wint Paris overduidelijk met meer dan 8 miljoen views. Maar het Wassup-filmpje, die pas recent online kwam, is in korte tijd al ruim 3 miljoen keer bekeken. Wie weet waar we de stand dinsdag op staat.

In bovenstaand overzicht is dan nog niet eens “I got a crush on Obama” van Obama Girl inbegrepen. Dat filmpje (nou ja, dit specifieke filmpje op YouTube waar op diverse kanalen kopieën zijn) is op dit moment 10.428.597 keer bekeken. En zo zette Obama Girl nog 184 andere video’s op haar YouTube channel waar 78.566 mensen op geabonneerd zijn. Zou het in dit geval om de inhoud gaan, of om iets anders…

{title}

Duidelijk aan het rijtje dat de afgelopen maanden hier op Marketingfacts als top virals langskwamen, is dat het meestal de wat plattere humor is die het goed doet. Borsten, tongzoenen en celebs (en vooral een combinatie van die drie) doen het ook goed. Of gewoon een leuke compilatie van bestaande video’s. Als we kijken naar alle rumour rondom McCain en Obama, zonder daar meteen een kwantitatieve beoordeling over te kunnen geven, blijkt dat in veel van het virale materiaal Palin het mikpunt van spot is. Vaak veroorzaakt ze die zelf, maar ook actrice Tina Fey levert een belangrijke bijdrage aan het verslechteren van het imago van Palin. Palin heeft het merk McCain niet veel goeds gedaan, dat is wel duidelijk.

{title}

Doe iets met je enthousiasme, doe iets creatiefs!

Mensen die boos zijn, ergens heel erg voor zijn of zich heel erg ergeren, gaan soms creatieve dingen maken. Zo maakten een aantal reclamecreatieven een site waarin ze filosofeerden over Palin als president. Ook kwam hier eerder de site voorbij waar je je verkiesbaar kan stellen en dat de hele wereld kan laten weten. De vraag is of je vrienden nog in dit soort dingen zullen trappen. Vergelijkbaar is de site waar je een filmpje kunt maken met daarin een vriend in de hoofdrol, met als boodschap:“Dit gebeurt er als je niet stemt”. Mooi is het initiatief van een groep mensen op A Frightening Prospect waarin mensen posters, wallpapers en animated gifs kunnen downloaden. Het beeld zegt alles, nu nog verspreiden.

{title}

Op Design for Obama kunnen creatieven een nieuwe poster voor Obama ontwerpen om te laten zien dat poster art nog lang niet dood is. Designers kunnen nieuwe designs uploaden, het team van Obama mag onbeperkt materiaal gebruiken voor de campagne. En zo komt er nog meer creativiteit langs: creatief met Obama-pompoenen, creatief met fonts, creatief met 30 redenen of doe iets kunstigs met Obama. Obama is blij met al die creativiteit en vraagt alle mooie dingen vooral te uploaden bij Voteforchange.com.

Wat is jouw favoriete viral?

Er is veel viraals langskomen de afgelopen maanden. Van video’s tot pompoenen, van posters tot Paris Hilton. Wat was jouw favoriete viral van de afgelopen periode? Laat dat in de reacties weten! Ik ga nu even lekker de ochtend beginnen met OboemaTV

Karlijn van den Berg is strateeg bij MUSE Amsterdam en IceMobile. Hiervoor werkte zij als strateeg bij Draftfcb en Tribal DDB.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Karlijntje

    @marco

    ik ben zelf ook niet zo’n enorme viralfan. Sowieso word je echt doodgegooid met filmpjes; je kunt er dagen mee vullen. Ik verbaasde me hoeveel filmpjes ik nog niet had gezien. Het elkaar bashen valt me sowieso enorm op tijdens deze campagne, blij dat dat in Nederland nog niet zo aan de orde is.

    Ik denk dat de virals wel degelijk veel invloed hebben op de mening van kandidaten. Als je bekijkt dat één filmpje op GeenStijl over Vogelaar haar volledig belachelijk maakt, kan ik me voorstellen dat een Paris Hilton ook wel iets doet voor de kandidaten. Ik denk ook dat Amerikanen veel gevoeliger zijn voor dat soort endorsers dan in Nederland.

    Maar wat precies het effect is, is toch inderdaad de vraag. Bevestigd het vooral de mening van mensen die al voor een kandidaat zijn (en dat zijn juist degenen die het doorsturen) of brengt het mensen echt op andere ideeën? Ik geloof dat filmpjes waarin McCain als angry man naar voren komt niet positief zijn voor het beeld dat mensen van hem hebben, en dat het beeld dat mensen van Palin hebben, versterkt wordt, maar of het een groot deel van de kiezers op andere gedachten brengt?


    3 november 2008 om 08:37
    hanrusman

    Dat filmpje van Will.I.Am heeft denk ik de meeste impact gehad, die was heel belangrijk tijdens de opkomst van Obama. En ik denk dat het ook wel belangrijk is dat rolmodellen als Oprah voor Obama kiezen, speelt onderbewust denk ik toch mee.


    3 november 2008 om 09:01
    Karlijntje

    @Han

    dank, goeie aanvulling. Was dat ook jouw persoonlijke favoriet?


    3 november 2008 om 09:16
    Karlijntje

    @Erik Ruts

    dank voor je aanvulling. Inderdaad een mooie video. Ik vraag me wel af of mensen de moeite nemen om dit, beetje zoutloze (vind ik), filmpje helemaal te bekijken. Geld geven doen mensen uit emotie; omdat ze voelen dat Obama hen een beter leven zal brengen. Die strategie er achter kan mensen volgens mij niet zoveel schelen. Het is hetzelfde als de strategie die veel goede doelen nu hebben. Laat zien wat je met 10 euro donatie doet: koop een ezel of een 10tal kuikentjes. Maar echt concreet weten wat zo’n organisatie nou allemaal voor plannen heeft, dat interessant maar weinig mensen.

    Ik ben het met je eens dat veel van de filmpjes die rondgaan van de kandidaten zelf nogal oppervlakkig zijn. Het is ook vooral de Amerikaanse retoriek die nogal overweldigend is. In Nederland zullen we niet zo snel dat soort materiaal gaan zien denk ik, maar in Amerika lijkt het de enige manier om nog een beetje bij mensen tussen hun oren te komen.


    4 november 2008 om 08:17
    Erik Ruts Sponsorbrein

    You’re right: het is nogal droog. Het is gemaild naar iedereen die op de lijst van donateurs en vrijwilligers stond. Toch al snel een paar miljoen en dan heb je het over massacommunicatie.

    Het is echt een backoffice filmpje voor de liefhebber. Niet om stemmen te winnen maar de band met vrijwilligers versterken. Dus van een ander niveau dan clips en commercial. Maar zeker niet minder revolutionair. It adds to the picture.


    9 november 2008 om 07:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!