Films downloaden bij Free Record Shop

5 april 2006, 06:28

Op de website van de Free Record Shop kunnen surfende consumenten vanaf vandaag bijna 100 films downloaden uit het portfolio van Warner Bros. De Free Record Shop tekende onlangs een licentieovereenkomst dat het voor de consument mogelijk maakt tegen betaling een legale duurzame kopie van een Warner Bros film te downloaden en onbeperkt te bekijken op de PC of Mediacenter.

De titels zijn beschermd door middel van Microsofts DRM anti-kopieer software. Een van de titels is Harry Potter en de Vuurbeker. Deze digitaal zéér actueel verkrijgbare film is voor € 14,99 te downloaden. Het assortiment bevat films met een kostprijs van tussen de € 9,99 en € 12,99.

De meerwaarde is mij in deze config nog niet helemaal duidelijk, ik realiseer me wel dat content-owners blij zullen zijn met dergelijk legale initiatieven die uiteindelijk een deel van de illegale verspreiding zullen doen tegengaan. Een optie zou zijn om via DRM kwalitatieve beperkingen op te leggen waardoor de vraag naar de betaalde kwalitatieve downloads zal toenemen…

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Eric Schouten

    De site ziet er leuk uit. Voor last-minute gebruik zeker handiger dan even naar de videotheek om de hoek te gaan. Over het algemeen zijn DVD’s tegenwoordig goedkoper of voor dezelfde prijs beschikbaar bij de brick stores van Media Markt, Free Record Shop en Van Leest, zonder de PC beperking ;-). In de voorwaarden wordt duidelijk aangegeven dat je geen copy van je licentie mag maken… Wat als mijn computer crashed (blijft windows he ;-)… Ook blijft het zo jammer dat we nog steeds met die IP-restricties zitten, ik mag niet downloaden vanuit de USA, vice versa. etc.

    Kortom:

    Ik denk zelf dat dit concept best zal werken als vervanger van de Videotheek, maar met de huidige restricties niet echt handig om als “bewaar film” te kopen.

    Groet,

    Eric


    5 april 2006 om 07:37
    Cem

    Een belangrijke eerste stap, gezien de kwalitatieve films. Groot minpunt is echter dat je de films niet op dvd kunt branden om het vervolgens op je TV te kunnen bekijken. Aangezien de prijs van de downloads ook niet lager is dan die van fysieke dvd’s (die zijn over het algemeen zelfs lager), is het te betwijfelen of consumenten hier massaal gebruik van maken. Consumenten worden nu beloond als ze een fysieke dvd kopen, zowel met meer gebruikersvrijheid als met de prijs. Het kan niet de bedoeling zijn dat je wordt gestraft als je kiest voor legaal en eerlijk downloaden, maar dat is nu toch wel een beetje het geval.


    5 april 2006 om 07:49
    Tim Huijbers

    Dat dit een meerwaarde op zal leveren denk ik zeker niet. De meerwaarde van het kunnen downloaden van een legaal aangeboden bron t.o.v. een illegaal aangeboden bron wordt direct teniet gedaan door 1. hoge kosten, 2. incompatibiliteit, 3. originele dvd’s zijn veelal goedkoper, en vast nog veel meer (die je beter even hier kan nalezen inclusief een langer betoog: timmio. blogspot .coml (blacklist????)).

    Je kunt overigens de film wel branden (zogenaamd dankzij Intel, die hiervoor pleitte), zodat je een backup hebt, maar deze is weer niet afspeelbaar op de dvd.

    Wat mijzelf het meeste steekt is wederom het negeren van de klant. Puur gericht op eigen wensen (marge verhogen, gat verkopen opvullen met zogenaamd goed aangeboden alternatief etc), weer een gemiste kans.

    In Amerika zijn ze ook al gestart trouwens, zie Tweakers.net of de hiervoor genoemde link. Hier bieden ze zelfs films aan tot 30 dollar!! Tja dat lijkt me toch op geen enkele manier te gaan werken, we zullen zien…


    5 april 2006 om 08:55
    KJ

    Ze móeten wel verwachten dat iedereen binnenkort een Mediacenter in de huiskamer gaat neerzetten. Wat heb je anders aan je mooie flatscreen en thuisbioscoopsysteem met 5.1-geluid in je comfortabele huiskamer?


    5 april 2006 om 12:26
    Tim

    Ik neem aan dat je dit sarcastisch bedoeld ;).

    Ze zeggen nu dat de service ‘bemoedigend’ wordt gebruikt, maar cijfers willen ze niet geven.

    Hebben jullie nog gelezen over die actie waarbij ze een gratis Creative Zen weggeven aan iemand die een film download? Ze zeggen d’r alleen wel netjes bij dat je de gedownloadde film door de DRM niet kan afspelen op je gewonnen Zen, tjonge.


    6 april 2006 om 04:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!