Online banking, It’s all a matter of trust

1 april 2005, 07:19

Een diepgeworteld wantrouwen bij de Europese consument tegenover veiligheid is de grootste bottleneck voor internetbankieren met name in Italie, Frankrijk en Engeland. Het rapport “Why Banks Must Tackle Net Users’ Security Fears” van Forrester Research komt met de volgende bevindingen:

  • Internetgebruikers die twijfelen aan de veiligheid van internet, bankieren niet online. Is er wel vertrouwen dan is de kans 4,5x zo groot dat men ook online bankiert.
  • Slechts 30% van de internetters in Europa hebben vertrouwen in de veiligheid van internet.
  • 40% van Europese internetters die niet online bankieren doet dit vanwege twijfels over de veiligheid
  • In Duitsland, Spanje, Italie, Frankrijk en Nederland vindt men het geven van een creditcard aan de ober veiliger dan online bankieren
  • Internet gebruikers doen erg weinig om zichzelf te beschermen

Forrester is van mening dat banken klanten moeten opvoeden op vlak van veiligheidsmaatregelen.

De situatie bij de klant is altijd een zwakke schakel in het geheel. Als mensen ??n wachtwoord gebruiken voor verschillende sites dan houdt alles op. Hier kun je als bank je systemen niet tegen beveiliging. Dat duidelijk maken bij de consument en het gedrag op dit vlak veranderen, is inderdaad een mooie uitdaging voor de financi?le dienstverleners.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Strebertje

    Sluik-reclame!

    Het systeem dat de ABN-AMRO gebruikt (via IBM dacht ik) werkt vrij goed. Lijkt mij ook erg veilig (random codes, niks elke keer zelfde password). Zwakte is natuurlijk iemands pinpas/pincode, maar zo blijf je bezig.

    Gebruikers een eigen password laten kiezen lijkt mij ook niet zo slim. Natuurlijk wel veel gebruiksvriendelijker, maar elk voordeel heeft een nadeel.


    2 april 2005 om 13:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!