Online autoreclame groeit met 15 procent

22 oktober 2003, 12:26

Autoproducenten in de VS geven dit jaar 1,3 miljard dollar uit aan online advertising, dat is 15 procent meer dan in 2002. Dit volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau Borell Associates. 1,3 miljard dollar lijkt veel, maar vormt slechts 4,5 procent van het gehele markeringbudget voor autoreclame in de VS.

En dat terwijl 47 procent van alle Amerikanen rondsurft op internet alvorens een auto aan te schaffen. Vooral lokale televisiestations hebben moeten inleveren. Borell schat dat de stations dit jaar minder dan 30 miljoen dollar ontvangen voor autoreclame. De marketingdollars worden vooral uitgegeven op de autoverkoopsites. Autotrader.com alleen al bijvoorbeeld ontvangt 120 miljoen dollar dit jaar, en neemt daarmee de grootste hap uit de taart. Nieuwssites met autorubrieken ontvangen tezamen slechts 150 miljoen dollar. De onderzoekers stellen dat deze sites nog meer moeten samenwerken met kranten om meer advertentiegelden te kunnen binnenhalen. Borell vatte de bevindingen samen in het onderzoek ?Automotive Advertising Online: Review and Outlook?. Het bureau kreeg hulp van databedrijf Ad Audit Services

Bron: Adweek

Edwin Duys
Social Media & Online Markeitng Realist | Mede-oprichter Saristos bij Saristos

Dol op het bedrijfsmatig toepassen van online marketing en social media. Mede-oprichter en partner van Saristos, realisten in online marketing en social media. Mijn drijfveer is bedrijven te helpen om door middel van content marketing via social en digitale media gekwalificeerde potentiële klanten (leads) te genereren. Je kunt mij zakelijk volgen via Twitter en met mij connecten via LinkedIn

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!