Online newsroom: Ondergeschoven kindje van uw sociale operaties?

28 maart 2012, 11:10

Reputatiemanagement is tot nu toe vooral de core business van een afdeling Corporate Communicatie. Voor online reputatie management worden corporate social media accounts ingezet. Een kleine benchmark onder bekende social A-merken laat zien dat zij daarbij kansen laten liggen: de online newsroom. Dit zijn webpagina’s op een corporate site waar een bedrijf nieuwsberichten, persberichten, foto’s en video aanbiedt aan journalisten. Maar is de online newsroom ondergeschoven kindje geworden van de social operations bij KLM, UPC, Heineken en T-Mobile?

Benchmark 11 A-merken

Hoe social zijn de huidige online newsrooms van grote bedrijven eigenlijk? In hoeverre kunnen bezoekers content rechtstreeks vanuit hun newsrooms via handige buttons delen en via welke social media? Om deze vragen te beantwoorden heeft KREM The Social Company een kleine benchmark uitgevoerd onder 11 als social bekend staande bedrijven. Daarbij is ook gekeken of het bedrijf als service postings default voorzet met een standaard tekst. Bijvoorbeeld een tweet met titel van een persbericht + url en #hashtags.

In bovenstaande tabel is te zien welke 11 merken in dit onderzoek zijn meegenomen. De uitkomst is op zijn minst opmerkelijk te noemen.

De newsroom van Essent blijkt met stip het beste social proof. Zij doet er alles aan om bezoekers zoveel mogelijk content via maar liefst 317 social netwerken te laten delen. Het bedrijf heeft als enige newsroom in de benchmark een Twitterfeed. Essent biedt ook als enige aan om video’s te embedden. Volkswagen laat vooral foto’s delen. Essent en Volkswagen gebruiken Flickr als beeldbank. Google+ is alleen als aparte share optie in het vizier bij Essent en Achmea.

De social giganten KLM, Heineken, T-Mobile en UPC scoorden allen 0 punten. Dat betekent dat het onmogelijk is om vanuit hun newsrooms content te sharen op het sociale web. Daarmee zijn hun newsrooms het ondergeschoven kindje van hun social operations geworden. De vraag is of het belangrijk is dat de newsrooms social proof worden? En of de newsroom op het social web een toekomst heeft?

Toekomst van de social newsroom

Volgens ons moet het antwoord op beide vragen een volmondig “ja!” zijn. Een newsroom heeft als primair doel om de visie en kernboodschappen van een organisatie te communiceren. Het was aan bezoekende journalisten om daar nieuws uit te destilleren en te publiceren. Kernboodschappen reflecteren de corporate identity van een organisatie en zijn het resultaat van interne afstemming. De pers vervormt deze boodschappen daarnaast naar eigen inzicht en mediaformat. Vanuit een social geïntegreerde newsroom kan rechtstreeks engagement worden bereikt bij influencers zonder tussenkomst van de pers en zo de publieke opinie effectiever worden beïnvloed.

De Amerikaanse social newsroom

In de USA ondergaan newsrooms een transformatie. Steve Momorella, CEO bij TEKGroup, is marktleider in online newsrooms. Hij leverde aan Starbucks, Delta Airlines, Ford, Volkswagen, Toyota, Dunkin’ Donuts, Disney, Lenovo en Accenture. Momorella ziet in zijn onderzoeken de bezoekfrequentie van newsrooms jaarlijks stijgen:

“Tegenwoordig zegt 26% van de journalisten dit dagelijks te doen en meer dan 50% minstens een keer per week. Zij verwachten ook foto’s en video aanbod. Het type bezoekers is in zeven jaar tijd ook veranderd. Analisten, investeerders, klanten, onderzoekers, medewerkers en partners bezoeken ook newsrooms. Starbucks newsroom krijgt dagelijks 3.000 tot 5.000 bezoekers! “

Momorella schetst een beeld van hoe zijn online newsroom verschilt van alle newsrooms uit de benchmark. “Mijn Online Newsroom heeft een social media distributie platform. Dit is een netwerk van 400.000Twitter volgers en Facebook fans die via opt-in aangaven dat zij nieuws willen ontvangen. Deze distributie is belangrijk om content optimaal te verspreiden en mensen terug te laten komen naar de website.”

De volgende release van Momorella’s newsroom krijgt een engagement module waarmee rechtstreeks vanuit de newsroom dialoog op Twitter, Facebook én LinkedIn gevoerd kunnen worden met nieuwsconsumenten. Via een in de newsroom geïntegreerde buzzmonitor kunnen deze dialogen worden gevolgd.

Afbeelding: Toyota newsroom

Traditioneel zijn PR-mensen woordvoerders. Via de Momorella’s newsroom kunnen inhoudelijke experts geautoriseerd worden om direct met journalisten en bloggers te communiceren. Hun bio’s worden zichtbaar in de newsroom. Andere functionaliteiten zijn social media news releases en beter management van podcasts en webcasts. Verder ook integratie met nieuwe kanalen zoals Tumblr en Pinterest.

Social crises communicatie

In Nederland moet social integratie van corporate websites nog van de grond komen. Een social newsroom zou daar onderdeel van moeten zijn. Nieuwsconsumenten bezoeken bij crises automatisch corporate websites op zoek naar nieuws updates. Kunnen zij daar geen informatie halen, dan vallen zij terug op niet verifieerde bronnen op het social web. Een social newsroom heeft de potentie uit te groeien tot een community platform waarbinnen gevalideerde informatie over een crisis gedeeld wordt met en tussen influencers en opinieleiders.

Janet Troy, Vice-President Public Relations Society of America (PRSA) is positief over Momorella’s newsroom: “De mogelijkheid om snel PRSA nieuws online te posten is voor ons al een enorme verbetering. Een minder voor de hand liggend voordeel van de Online Newsroom is de geavanceerde buzzmonitor die het mogelijk maakt om belangstelling van de pers te monitoren en te beoordelen.”

Discussie

Wat denk jij? Heeft de social newsroom een toekomst? Zijn er andere merken waarvan jij vindt dat zij hun online reputatiemanagement via social newsrooms goed hebben georganiseerd?

Afbeelding: BBC Newsroom

As a Social media strategist I use my expertise to give advice to Dutch Top 500 enterprises and non-profit organizations about how to create added value by developing and implementing social media strategies, as integral part of their business strategies.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Frheek

    Couldn’t agree more. Wat mij betreft mag het nog wel worden uitgebreid: dus ook zaken die in een ‘1.0-newsroom’ thuishoren, zoals jaarverslagen, bedrijfslogo’s, whitepapers en dergelijke. Een overzicht van social media-netwerken van een bedrijf (Twitter kun je zelfs mooi in een widget weergeven) horen tegenwoordig absoluut thuis in een (online) newsroom.

    En als je dan toch bezig bent: ook een corporate blog mag daar eigenlijk niet ontbreken. Als we dan toch bezig zijn ;).


    28 maart 2012 om 12:54
    bverhulst

    Ook hier: could not agree more!

    Als leverancier toonaangevende van social media newsroom technologie zien wij de beperkingen van de native opgeleverde newsrooms van bestaande corporates websites. Dit zijn vaak geen “nieuws CMS” systemen en hebben dus zware beperkingen als het gaat om het social verspreiden van nieuws.

    PersPagina is een innovatief PR platform dat gebruik maakt van rijke content en social media om nieuws op een nieuwe manier te presenteren.

    De focus van PersPagina ligt op het zo makkelijk mogelijk maken van het produceren van volwaardige Newsrooms en Social Media Releases, zodat er snel kan worden ingesprongen op nieuws en de kosten voor een dergelijke productie relatief laag blijven.

    Toonaangevende merken zoals HAK, Holland Heineken House, Heinz, Mitsubishi, Carvan Cevitam, en meer, maken reeds gebruik van deze Nederlandse technologie.

    Voor meer info: http://www.perspagina.nl


    28 maart 2012 om 19:57
    Marcel van kanten

    @Freek Je hebt gelijk. De lijst met denkbare shareble content is inderdaad nog veel langer. Als je zo’n aanvullende lijst zou toevoegen aan de benchamark dan zouden de 11 merken zelfs nog slechter scoren.


    28 maart 2012 om 22:24
    Flip Dotsch

    Inderdaad een must om je (pers) informatie deelbaar te maken. Alleen al vanuit de gedachte dat men (je stakeholders) toch over je praten en hiermee de kans groter wordt dat je boodschap/nieuws/ etc wordt meegenomen in de dialoog. Ben overigens wel nieuwsgierig naar de criteria waarop de 11 zijn geselecteerd? Is dat op basis van ‘sales potentie voor KREM’ of omdat de 11 naast het corporate brand ook het consumer brand zijn?


    2 april 2012 om 07:15
    Marcel van kanten

    @Flip dat is een goede vraag van je inderdaad. Ik wilde een snelle beperkte steekproef in beperkt aantal sectoren om een indicatie te krijgen. Ik streefde dus geen volledige lijst na. Ik heb uit de social media monitor van Social Embassy enkele brands gehaald en deze aangevuld. KLM staat bijv. vreemd genorg niet in die monitor. Wat alle 11 merken met elkaar gemeen hebben is dat ze de reputatie hebben social verregaand te hebben geintegreerd in hun bedrijfsvoering.


    2 april 2012 om 09:25
    Cindy Penders, ING Nederland

    Met veel interesse las ik het artikel over de newsrooms. Daarin staat o.a. dat social integratie van corporate websites bij veel bedrijven nog van de grond moet komen en dat een social newsroom daar onderdeel van zou moeten zijn. Dat ben ik het volledig mee eens. Het medialandschap verandert snel en het is belangrijk om informatie snel beschikbaar te stellen en makkelijk vindbaar en deelbaar te maken. WIj hebben daarom deze week een grote stap gezet en voor klanten, media en overige stakeholders van ING Nederland een social media newsroom geïntroduceerd (www.ing.nl/nieuws), waarbij het mogelijk is om nieuws, video’s en foto’s, presentaties etc via social media te delen. Nog geen corporate blog, maar wel met eigen twitteraccount http://www.twitter.com/INGnl_Nieuws. We gaan de komende periode finetunen obv de feedback van gebruikers, ben ook benieuwd wat jullie ervan vinden! Alle suggesties zijn welkom!


    12 april 2012 om 07:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!