Online marketing steeds belangrijker voor farmaceutische en medische wereld

1 juli 2014, 13:00

Waar patiënten vroeger vooral vertrouwden op het advies van hun arts of specialist, gaat men tegenwoordig zelf online actief op zoek naar antwoorden. Vanwege het grote aanbod van informatie online is het vinden van antwoorden op medische vragen tegenwoordig dan ook makkelijker dan ooit. Er zijn tal van fora, websites en nieuwssites te vinden over de meest uiteenlopende aandoeningen en de bijbehorende medicatie. Het internet wordt niet alleen door de patiënten regelmatig geraadpleegd, ook medische professionals wenden zich steeds vaker tot de informatie die online beschikbaar is.

Deze gastbijdrage is geschreven door Jesse Gosse, managing director bij Be Socialized

Dat patiënten online op zoek gaan naar medische informatie, is een tendens die al enige tijd geleden is ingezet, maar nog steeds groeiende is. Patiënten zijn mondiger geworden en vragen hun arts of specialist om een specifieke behandeling of specifiek geneesmiddel waarover ze gelezen hebben. Het wordt voor bedrijven in de medische, farmaceutische en zorgsector steeds belangrijker om producten en diensten goed online te profileren en gevonden te worden tussen de grote hoeveelheid informatie die online beschikbaar is.

Daarbij dient nog rekening gehouden te worden met de beperkingen die worden opgelegd binnen de Gedragscode Geneesmiddelenreclame, de Leidraad Informatie UR-Geneesmiddelen en de Code Publieksreclame voor Geneesmiddelen aan farmaceuten en de beperkingen die gelden voor producenten van diagnose- of behandelingstechnieken.

Door gericht online campagne te voeren rondom relevante zoekwoorden kun je als bedrijf in deze sectoren de juiste informatie aan de doelgroep aanbieden en een goede eerste indruk maken. Er zijn verschillende manieren om hiermee aan de slag te gaan, maar elke manier vraagt om een gedegen en geïntegreerde online aanpak.

Web platform/web app/mobiele app

Door het ontwikkelen van informatieve en eigentijdse websites en apps over een ziektebeeld, kunnen patiënten worden voorzien van informatie waarnaar ze op zoek zijn. Een HTML-omgeving alleen is echter niet voldoende. Contentmarketing (bijvoorbeeld in vorm van blogartikelen) kan ervoor zorgen dat de boodschap op de juiste manier bij de doelgroep overkomt.

Zoekmachine-optimalisatie

Daarnaast is het belangrijk dat de aangeboden informatie goed te vinden is in Google en andere zoekmachines. Dit is de plek van waar de meeste mensen hun zoektocht naar informatie starten. Door organisch hoog te scoren of betaald een interessante positie te hebben op de juiste keyword combinaties, wordt er veel traffic naar de website gegenereerd.

Social media

Door actief op social media aanwezig te zijn in een community over een bepaald ziektebeeld kunnen farmaceutische bedrijven, fabrikanten en leveranciers van diagnostische- en behandelingsproducten van extra betekenis zijn voor hun eindgebruikers. Socialmediamarketing is een klantvriendelijke manier van informatieverstrekking waarmee wordt ingespeeld op een sterke trend die zich voltrekt. Daarbij is de drempel om vragen te stellen over het product erg laag en kan de patiënt op een makkelijke manier zijn ervaringen delen.

Daarnaast is het interessant om invloedrijke personen binnen de doelgroep met een grote lezersschare te laten schrijven over het onderwerp. Zij worden vaak gezien als betrouwbare personen. Influential marketing is daarom een effectieve vorm van online marketing.

Medische professional

Ook de medische professional gebruikt het internet dagelijks. Men zoekt naar informatie over collega’s, foto’s van symptomen of meer achtergrondinformatie over onderwerpen waar ze meer van af willen weten. Ook hier zijn diverse technieken om de informatie van de producent via de digitale weg onder de aandacht te brengen. Denk aan mailings, platforms of fora voor professionals en LinkedIn-groepen.

De zorg en welzijn-sector kan zijn dienstverlening door de inzet van online middelen sterk verbeteren. Door de patiënt op het juiste moment van de juiste informatie te voorzien, kan men van meerwaarde zijn voor haar doelgroep.

Jesse Gosse
Eigenaar / Oprichter bij Medical Digitals

Jesse Gosse is oprichter en directeur van meerdere online marketing bureau's. Eerst richtte hij social media bureau Be Socialized op specifiek gericht op social media marketing, daarna The Online Group. Na Be Socialized en The Online Group richtte hij Medical Digitals op: een full-service onlinemarketingbureau voor de Life Sciences & Health-sector. Vanuit Amsterdam werken we sinds 2010 aan innovatieve campagnes die het verschil maken. Gedreven door de liefde voor online marketing en de wens om de wereld gezonder te maken, ontwikkelen en realiseren we digitale marketingstrategieën voor Life Sciences & Health. Zo verkleinen we de afstand tussen medische bedrijven, healthcare professionals en patiënten.

Categorie

4 Reacties

    Rick

    Na het lezen van de titel verwachtte ik een inhoudelijke uiteenzetting of praktijkcase over online marketing in de farmaceutische en medische wereld/zorg. Het spijt me zeer, maar dit artikel is zó algemeen dat je ‘farmaceutische en medische wereld’ uit de titel kunt vervangen door elke willekeurige branche en de rest van het artikel ‘overeind’ blijft. Jammer, want online marketing op ‘medisch gebied’ is een even interessant als gevoelig onderwerp met veel voors en tegens en ‘grijze gebieden’ wat interessant leesvoer kan opleveren.


    2 juli 2014 om 10:17
    Jessegosse

    Hoi Rick,

    Dank voor de reactie op dit artikel allereerst. Het is zeker waar dat de beschreven geïntegreerde online aanpak online elementen bevat die heel generiek zijn. Ik denk dat het gaat om de aanpak. Hoe ga je de verschillende mogelijkheden inzetten, rekening houdend met: wetgeving, regels binnen farma bedrijven, melding van bijwerkingen, ziekten waar je liever niet over praat, etc.

    Het is de bedoeling dat wij een serie van artikelen gaan schrijven voor Marketingfacts over dit onderwep: marketing en medisch/farma. Wij hebben al diverse cases welke ook waar mogelijk aan de orde zullen komen. Ik hoop dan ook dat ons volgende artikel interessanter leesvoer voor je zal zijn.


    2 juli 2014 om 14:39
    Rick

    Hi Jesse,

    Bedankt voor je reactie en de toelichting. Ik verwachtte (hoopte) dat de invalshoeken die je noemt in dit artikel aan de orde zouden komen. Als dit artikel de eerste van een serie is, dan vertrouw ik erop dat de artikelen die nog zullen volgen meer de diepte ingaan. Ben benieuwd 🙂


    2 juli 2014 om 14:47
    Michiel

    Behoudens een aantal ‘open deuren’ is de essentie van het artikel juist. Wel wordt er aan één belangrijk punt voorbijgegaan. Klinieken, ZBC’s en medisch professionals worden door de overheid aan banden gelegd over wat ze wel en niet mogen benoemen. Daarnaast willen ze voorkomen dat ze de internetdokter worden. Wij zijn verantwoordelijk voor de internet marketing van een aantal zorginstellingen en klinieken, maar het is nu eenmaal zo dat men heel voorzichtig moet zijn met wat je zegt, in welke hoedanigheid en over wie. Ik denk dat de informatievoorziening meer en meer wordt ingeperkt en eruit gaat zien als algemene voorwaarden.


    3 juli 2014 om 10:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!