Onderzoek: De sociale mediafactor in reputatievorming

26 juni 2012, 13:58

Veel organisaties zetten sociale media momenteel in als marketingtool of salesvehicle. Niets mis mee, maar wordt er niet voorbij de strategische mogelijkheden gekeken? Want op sociale media wordt veel over je organisatie gecommuniceerd en je reputatie kan er binnen no time pieken en dalen. Waarover moet je als organisatie communiceren met je doelgroep? En op strategisch niveau: hoe kan je sociale media inzetten voor je reputatiebeleid? Want als je weet waaruit je reputatie bestaat, kun je hierop anticiperen.

Niet geheel verassend hechten multinationals veel waarde aan een hoge plaats in lijsten als de ‘Global Reptrak’ en de ‘Fortune 500’. Maar zijn deze lijsten nog wel representatief en de meetinstrumenten die erachter liggen nog wel betrouwbaar?

Er wordt tegenwoordig erg veel gecommuniceerd en iedereen met een mening kan zich op sociale media in het gesprek mengen. Dit brengt serieuze consequenties met zich mee voor communicatie- en reputatieprofessionals. Van veel van de communicatie rond je organisatie kun je je afvragen of het relevant is om op in te gaan en er de nadruk op te leggen. Want welke informatie is nu écht belangrijk om over te communiceren met je doelgroep? Met andere woorden: wat zijn de reputatiedimensies op sociale media?

Reptrak

Het idee van mijn onderzoek is afgeleid van het befaamde ‘Reptrak’ model van Cees van Riel’s Reputation Institute. Volgens dit model bestaat de reputatie uit de dimensies ‘product en/of diensten’, ‘financiële resultaten’, ‘innovatief vermogen’, ‘werkplek’, ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’, ‘corporate governance’ en ‘leiderschap’. Geven deze zeven dimensies nog een compleet beeld van de reputatie, of hebben sociale media nieuwe issues met zich meegebracht? Ik wil door middel van onderzoek achter de antwoorden op deze vragen komen. En daar heb ik jullie hulp bij nodig.

Ik ben van mening dat als je iets echt wilt leren, je het moet vragen aan de mensen die er verstand van hebben. De professionals, de experts. Daarom wil ik jullie vragen mijn enquête over reputatievorming op sociale media in te vullen. Wanneer mijn onderzoek afgerond zal ik mijn bevindingen natuurlijk met jullie delen.

Bij voorbaat dank!

Victor de Vries
Student Communicatiewetenschap bij UvA

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!