• Mobile
    wordt gesponsord door
  • Usability & design
    wordt gesponsord door

Notifications will kill the app

Context is koning

Notifications will kill the app

Als je mensen vraagt hoeveel apps ze op hun mobiele telefoon geïnstalleerd hebben, is het antwoord meestal rond de 50. In werkelijkheid staan er gemiddeld 119 apps op onze smartphones. Onze inschatting is dus way off, waarschijnlijk doordat we veel apps weinig tot niet gebruiken. Het meest gebruikt worden apps die met pushberichten om aandacht vragen. Maar te veel of niet relevante notificaties zijn irritant en zorgen dat een app snel wordt verwijderd. Kan dat niet anders?

Consumenten vinden pushberichten van apps in veel gevallen irritant en ongewenst. Wie zit er immers te wachten op allerlei reclame en overbodige meldingen op zijn smartphone? Tenzij die berichten relevant zijn, zoals bijvoorbeeld een socialmedia-update van een goede vriend of vriendin, of een bericht over een vertraagde trein. Maar kunnen pushberichten geen grotere rol spelen bij het bereiken van de consument? Ik denk dat het mobiele kanaal dé manier gaat vormen om customer en audience engagement te realiseren. Met de contextuele notificatie als middelpunt. Het is zelfs denkbaar dat deze de app gaat overschaduwen. Notifications will kill the app.

Bereik tot in de broekzak

Op dit moment zijn er circa twee miljard smartphonegebruikers in de wereld. 77 procent van hen downloadt apps van hun favoriete merken of bedrijven op hun mobiel. En 76 procent van de smartphonebezitters zegt ‘ja’ tegen notificaties. Combineer deze statistieken en er ligt een businesscase waar elk marketeer van droomt.

Denk er maar eens over na. Consumenten hebben altijd hun mobiele telefoon op zak en die is zelden uitgeschakeld. Mensen dragen het apparaat bovendien dicht op hun lichaam, en kunnen de telefoon binnen een seconde in hun hand hebben. Dit maakt de consument ‘hyperconnected’ en de smartphone ‘hyperpersonal’. Nog nooit kon de marketeer zo dicht bij zijn doelgroep komen. En omdat de telefoon altijd is waar zijn eigenaar is, kunnen bedrijven hun klanten precies op die momenten en locaties bereiken waarop zij gevoelig zijn voor een boodschap.

Context is koning

Marketing draait om timing. Als ik een kortingscoupon in de mail ontvang voor mijn favoriete sneakerwinkel, is het maar de vraag of ik er ooit iets mee ga doen. Op dat moment ben ik misschien helemaal niet bezig met sneakers kopen, bijvoorbeeld omdat ik aan het werk ben of op de bank naar het journaal kijk.

Maar als ik dezelfde aanbieding ontvang terwijl ik al rondloop in het desbetreffende winkelcentrum, of als ik mijn favoriete sneakerwinkel binnenstap, dan is alles ineens anders. Op zo’n moment ben ik wél ontvankelijk voor een kortingsactie. Stuurt een bedrijf me op dat moment een notificatie, dan is dat een directe trigger om een nieuw paar uit te gaan zoeken.

Met andere woorden: context is koning. Dit betekent zeker niet dat content (als koning) van de troon is gestoten. Maar wel dat de effectiviteit van de inhoud wordt bepaald door context en daardoor meer relevantie krijgt voor een specifieke groep (potentiële) klanten.

Luierapp

Ik denk dus dat notificaties de mobiele app op termijn gaan verslaan. Apps zijn binnenkort alleen nog maar vehikels om een boodschap bij een doelgroep te krijgen. Maar dan wel op precies het juiste moment en de juiste plek. Apps worden alleen nog maar geopend als er een relevante en rijke notificatie aan vooraf is gegaan. Vervolgens kan de klant een actie ondernemen: bijvoorbeeld die kortingscoupon inleveren bij de winkel, direct een online aankoop doen, een eerder gedane bestelling ophalen of een routebeschrijving bekijken. Dat is toch precies wat je als merk wil? Kwalitatieve en persoonlijke interactie met de klant, in plaats van het klassieke en achterhaalde spray and pray.

De mobiele telefoon komt hiermee in het centrum te staan van alle b2c-marketing. Nu kijken we nog vooral naar toepassingen in de retail of evenementenbranche, maar de mogelijkheden zijn eindeloos. Een bekend luiermerk laat een mooi voorbeeld zien: een app die met behulp van een sensor in de luier van de baby berichten stuurt als de luier verschoond moet worden. En hij houdt zelfs de luiervoorraad bij! Een ludieke grap of is dit juist de customer engagement van de toekomst?

Credits afbeelding: http://www.splitshire.com/, licentie: CC0 (Publiek domein)

Delen

0
3


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Beste Robert,

    Interessant artikel. Waar ik alleen benieuwd naar ben is hoe jij het voor je ziet dat de push-notifications aankomen bij de consument? Via een algemene marketing app? Of via de app van de adverteerder zelf? Als de notificaties de app gaan verslaan, sla je dan niet volledig de plank mis. Wordt dan juist de consument niet horendol van het aantal push berichten.

    Relevantie is key, daar ben ik het met je mee eens. Alleen de uitvoering moet haalbaar zijn. Als je het hebt over aanwezigheid in een winkelcentrum. Op basis van welke gegevens ga je een bericht pushen? Laat je de app constant de locatie tracken of werk je met beacons?

    Ik ben benieuwd hoe jij hier over denkt. Hoe de uitvoering van dit geheel tot stand kan of gaat komen.

    geplaatst op
  • Ik ben het met je eens dat de mobiele technologie hyperpersonal messaging mogelijk maakt. Echter, er zit een duidelijke limiet op het aantal apps dat een consument regelmatig gebruikt. Ik heb wel eens ergens gelezen 10.

    Hoe kom je als merk dan op deze hotlist te staan? Zeker zodra bedrijven merken dat push notificaties hierin essentieel zijn, wordt de concurrentie groter.

    Ik denk dus niet zozeer dat "notifications will kill the app". Ik denk eerder dat platformen als whatsapp oftewel de "messengers will kill the app". Zij lijken als platform namelijk steeds meer geschikt hiervoor.

    geplaatst op
  • @patrick De concurrentie wordt steeds groter, maar we staan ook nog aan het begin. De meeste merken ontdekken net hoe ze mobile kunnen inzetten als volwaardig marketing en communicatie kanaal. Platformen als WhatsApp en Snapchat worden steeds belangrijker, maar dienen volgens mij een andere functie. Ze nemen een stuk over van social bijvoorbeeld. Juist het bieden van de juiste informatie in de juiste context is waar apps nu goed in (zouden moeten) zijn. Voorlopig is voor het bieden van de juiste functionaliteit in de juiste context een app nodig.

    @Jeroen ik zie je reactie nu pas :-( Ik geloof echt in merk eigen apps. Dus niet in algemene marketing apps. Wanneer je dan op locatie relevantie biedt, bijvoorbeeld in het winkelcentrum (mbv iBeacons en geo-fencing), terwijl de consument al aan het shoppen is kan je echt van toegevoegde waarde zijn als merk.

    geplaatst op
  • @robert: blij dat we het niet eens zien. Ik denk juist dat de messengers langzaamaan meer functies zullen gaan overnemen. Kijk ook wat er gebeurd in China met de ontwikkeling van WeChat. Er is steeds meer mogelijk op deze messengers, die daardoor steeds meer richting een platform opschuiven.

    Ook de recente toevoeging van de personal assistant in Facebook messenger is volgens mij hier een mooi voorbeeld van.

    http://techcrunch.com/2015/08/26/facebook-is-adding-a-personal-assistant-called-m-to-your-messenger-app/#.fzdvlg:dim9

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.