Beloftes nakomen, Google (not provided) en bezoekpad analyse

24 februari 2012, 12:18

Het klinkt logisch, ‘doe wat je zegt’, maar het is niet altijd zo vanzelfsprekend. Het gebeurt maar al te vaak dat bedrijven op hun sites beloftes doen die ze niet nakomen. Reinout Wolfert geeft uitleg en voorbeelden. Verder meer informatie over een update in Google die ervoor zorgt dat de gegevens niet worden getoond in Google Analytics: (not provided). En tot slot nog meer Google Analytics nieuws, want sinds enkele maanden is het mogelijk om bezoekers- en doelpaden te bekijken met Google Analytics. Dit geeft je de mogelijkheid om je eigen funnels na te gaan. Gerard Rathenau schreef hierover een artikel.

Doe wat je zegt, kom beloftes na

De vraag is natuurlijk: hoeveel beloftes doe jij je bezoeker? En hoeveel van deze beloftes maak je ook waar? Reinouts advies: surf een middag over je eigen site en ga na waar alle beloftes richting de bezoeker staan en check of je deze ook daadwerkelijk nakomt.

Er zijn ook ‘verborgen beloftes’. Verborgen beloftes zijn beloftes die jou, als site eigenaar, niet direct zullen opvallen, maar de bezoeker wel. Beloftes waarvan jij de indruk hebt dat je ze nakomt, omdat je denkt vanuit je eigen bedrijf, in plaats vanuit de bezoeker.

Benieuwd naar voorbeelden en meer achtergronden? Lees dan het volledige artikel van Reinout Wolfert op webanalisten.nl.

(Not provided) zorgt voor een ‘zwart gat’ in de zoekresultaten

Google Analytics is een tool die al sinds jaar en dag wordt gebruikt door veel internetmarketeers. Het doel van de tool is inzicht geven in de bewegingen van bezoekers op de website.

Gast auteur Ard Gerling geeft zijn visie op wat de invloed is van de nieuwe '(not provided)' update binnen Google die ervoor zorgt dat de gegevens niet worden getoond in Google Analytics. Mensen die zijn ingelogd in hun Google account (zoals Gmail gebruikers) en via Google op je site komen, worden niet meer weergegeven in de resultaten van Google Analytics.

Wat doet dit met de nauwkeurigheid van je statistieken en de betrouwbaarheid van je gegevens? Google zelf beweert dat dit maximaal 10% van de resultaten zal beïnvloeden. Inmiddels heeft het Amerikaanse SEO bureau SEOmoz hier onderzoek naar gedaan. Hieruit blijkt dat dit percentage veel hoger uitpakt. Er zijn gevallen bekend dat het percentage zelfs boven de 18% uitkomt.

Doordat Google Analytics minder beschikt over nauwkeurige statistieken, zijn de gegevens minder betrouwbaar. Het wordt dus moeilijker om gedegen zoekwoordenonderzoek te doen en de conversie van zoekwoorden te meten.

Het complete artikel van Ard Gerling over het 'zwarte gat' in de zoekresultaten door (not provided) lees je op webanalisten.nl.

Gebruik bezoekers- en doel analyse in Google Analytics

Sinds enkele maanden is het mogelijk om bezoekers- en doelpaden te bekijken met Google Analytics. Dit geeft je de mogelijkheid om je eigen funnels na te gaan. Vroeger was je afhankelijk van de navigatiepaden waarmee je de in – en uitstappunten kon bekijken. Het nadeel hiervan was, dat je niet het gehele bezoekerspad kon bekijken om te bepalen welke funnel jouw bezoekers hebben doorlopen.

Als je meer weet over het bezoekerspad, dan kun je jezelf bijvoorbeeld afvragen:

  1. Volgen mijn gebruikers de funnel die ik voor ogen heb?

  2. Via welke pagina en hoeveel bezoekers haken af? Dit is zichtbaar, wanneer je over de rode lijn heen beweegt

  3. Indien ze jouw funnel verlaten, naar welke pagina's keren zij terug?

Dit geeft je weer wat meer inzichten dan een landingspagina afzonderlijk. Je ziet namelijk waar je bezoekers naar toe gaan en afhaken. Het is vooral belangrijk om te weten waar je bezoekers afhaken en of zij weer teruggaan binnen je site.

Bezoekers- en doelpaden geven ons genoeg actiegerichte inzichten om meer uit de webanalyses te halen. Daardoor kunnen wij nog beter onderbouwd testen opzetten om de website resultaten te verbeteren.

In het artikel Gebruik bezoekers- en doel analyse in Google Analytics lees je meer achtergronden én legt Gerard Rathenau uit hoe je een bezoekerspad aanmaakt.

Afbeelding credits

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Tennistas

    Is het nu ook zo dat zelfs mensen die internetten met FireFox, ook standaard “Not Provided” meegeven?


    26 maart 2012 om 09:33
    Ton Wesseling

    @tennistas

    yep. Heeft niets met de browser te maken, maar met het forceren van het https protocol.


    26 maart 2012 om 09:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!