Nieuwe technieken voor anti-spam

3 maart 2003, 07:41

Twee bedrijven hebben anti-spamproducten op de markt gebracht die zo hun eigen methode gebruiken om ongewenste mailtjes terug te dringen.

MX Logic heeft een zogenaamd Bayesian filtersysteem ontwikkeld. Hiermee worden statistische methoden losgelaten op spamberichten. De inhoud van een e-mailbericht wordt gescand. Vervolgens berekent het programma wat de waarschijnlijkheid is dat de verschillende woorden bij elkaar de inhoud vormen van een spam-bericht.

De relatief nieuwe techniek was een hot item tijdens de spamfilter-conventie van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) in januari. Op de conventie beweerde een programmeur dat hij een mailfilter had gemaakt dat in 99.915 procent van de gevallen spam van andere e-mailberichten wist te onderscheiden.

Het bedrijf Brightmail gebruikt een andere manier om spam op te sporen, namelijk de ‘honeypot’. De honeypot doet alsof het een server is waarvan je e-mailberichten kan versturen, maar wel een slechtbeveiligde. Spammers gebruiken vaak van dit soort servers om hun eigen berichten van te versturen. De honeypot stuurt de berichten echter niet door en verzamelt ondertussen informatie over de spammer.

Volgens Brightmail is de software in 92 procent van de gevallen effectief en worden echte e-mailberichten slechts in ??n op de miljoen gevallen voor spam aangezien.

Bron:

http://www.webwereld.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!